wtorek, 29 kwietnia 2014

BASILICA

liczba graczy: 2
wiek: 10+
kategoria: towarzyskie, strategiczne, kafelkowe
czas gry: 30-45min.
opanowanie zasad: dłuższa chwila z instrukcją
wielkość: 275x65x190mm
jakość: bardzo dobra
grywalność: bardzo dobra
producent: Rebel
ocena: 5+/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Majestatyczna średniowieczna katedra na pudełko od razu wprowadza nas w architektoniczne klimaty. W środku znajdziemy 58 płytek katedry, 8 płytek rusztowań, 12 żetonów witraży, 8 żetonów awansu (po 4 na gracza), 2 monety (po 1 dla gracza), 2 żetony punktacji (po 1 na gracza), 12 kostek budowniczych w dwóch kolorach (po 6 na gracza), planszę i pionek króla. Wszystkie elementy są wykonane z grubej tektury (chyba tak to się zwie) i są bardzo dobrej jakości. Natomiast mały minus przypada grze za wnętrze pudełka. Niestety nie jest to zbyt dobrze rozplanowane i jakiekolwiek ruchy zamkniętym pudełkiem bądź trzymanie go na półce w pozycji pionowej prowadzą do niezłego chaosu w środku. Kilka woreczków strunowych może w pewien sposób rozwiązać sprawę, ale mały niedosyt pozostaje...

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Dwóch budowniczych przystąpiło do wzniesienia majestatycznej katedry. W trakcie rozgrywki dokładamy płytki katedry, stawiamy budowniczych i wykonujemy rozkazy (możemy nawet wpaść w lekką nutkę nostalgii prosto z Carcassonne, którego fani dostrzegą tu dużo podobieństw). Dwóch architektów, dwie koncepcje, dwa plany działania... Czy to może się udać? Jest o co walczyć, bowiem sowite wynagrodzenie przypadnie tylko najzdolniejszemu architektowi...


Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku rozkładamy wszystkie elementy gry według instrukcji. Kładziemy planszę, stawiamy na niej pionek króla i 2 budowniczych do liczenia punktów graczy. Ze stosu płytek katedry, który czeka w gotowości obok planszy układamy 3 płytki rozkazem do góry (rewers) i 3 płytki elementem katedry do góry (awers).  Obok stosu do dokładania umieszczamy żetony witraży i rusztowań, a każdemu graczowi przydzielamy budowniczych w jego kolorze (jeden wędruje na tor punktacji i drepcze po nim przez całą rozgrywkę), żetony awansu, monetę i żeton punktacji.

W trakcie rozgrywki każdy z graczy w swoim ruchu musi wykonać 3 akcje (w dowolnej konfiguracji):
1. Rozbudowa katedry - gracz bierze 1 element obszaru katedry z leżących na Polach Elementów Katedry i dokłada go do planszy tak, aby co najmniej jednym bokiem stykał się z jednym z Gniazd planszy (na dole jest wydzielonych 5 kolumn na rozbudowę i tylko w ich obrębie można dokładać elementy) lub z innym położonym wcześniej elementem katedry. Dodatkowo Joker nie może stykać się z Jokerem. Za każdym razem, gdy dokładamy element katedry z koroną, to przesuwamy pionek króla po torze punktacji o 1 pole. W chwili, gdy król wchodzi na czerwone pole z koroną następuje natychmiastowe liczenie punktów.
2. Wystawienie budowniczego - możemy postawić swojego człowieka tylko i wyłącznie na płytce, którą dołożyliśmy w poprzedniej akcji w swoim ruchu. 
3. Wykonanie rozkazu - bierzemy płytkę z Pola Rozkazów na planszy i wykonujemy widoczny na niej rozkaz, po czym odrzucamy płytkę na stos odrzuconych. Płatne rozkazy dla przeciwnika (z obrazkiem monety) - jak wykonamy swój rozkaz, przeciwnik może nam oddać swoją monetę i wykonać w zamian za to płatny rozkaz.

Na miejsce zagranej płytki zawsze od razu dokładamy następną ze stosu do dokładania. Jak stos się wyczerpie, to tasujemy płytki odrzucone i układamy z nich nowy stos, ale możemy tego dokonać tylko raz w trakcie gry.

Liczenie punktów
W trakcie gry następuje trzy razy (za każdym razem jak pionek króla wejdzie na czerwone pole z koroną), a trzecie z nich automatycznie kończy grę. Elementy katedry łączą się w obszary w zależności od koloru płytek (pojedynczy obszar tworzą wszystkie elementy katedry w tym samym kolorze stykające się bokami). Jokery mogą należeć do dwóch obszarów. Gracz mający przewagę liczebną na danym obszarze zdobywa 1 pkt za każdy element tego obszaru, a ten który posiada mniej budowniczych dostaje po 1 pkt za każdego swojego człowieka. W przypadku remisu nikt nie zdobywa punktów. Po zakończeniu podliczania każdy z graczy przesuwa swojego budowniczego po torze punktacji o odpowiednią ilość pól.

 Teraz zdejmujemy budowniczych i żetony awansu. Usuwamy 2 rzędy elementów katedry znajdujące się najbliżej planszy, a pozostałe przesuwamy w górę bez zmieniania ich układu. Dodatkowo odrzucamy wszystkie płytki rusztowań i pozostawiany żetony witraży znajdujące się na płytkach, które nie zostały odrzucone. Potem następuje ruch gracza, który nie spowodował podliczania punktów.



Opisy rozkazów
1. Witraż - gracz umieszcza żeton witrażu na dowolnym elemencie katedry, a podczas podliczania punktów gracz, który zdobył przewagę na danym obszarze dostaje 2 pkt za każdy żeton witrażu się w nim znajdujący.
2. Katastrofa - gracz odrzuca wybrany przez siebie element katedry, na którym nie stoi żaden budowniczy.
3. Zamęt - gracz zdejmuje wybranego swojego budowniczego, z któregoś z elementów katedry i przesuwa budowniczego przeciwnika na sąsiednie pole. Płatny rozkaz dla przeciwnika - po zapłaceniu 1 monety gracz może sam zdecydować, który jego budowniczy i gdzie zostanie przesunięty.
4. Awans - gracz awansuje jednego ze swoich budowniczych na architekta (każdy obszar w obrębie, którego znajduje się architekt przynosi wtedy 2 razy więcej punktów) lub mistrza kamieniarzy (liczy się jako dwóch budowniczych) bądź siłacza (podczas sprawdzania przewagi na danym obszarze, siłacz wygrywa wszystkie remisy).
5. Ruch budowniczym - gracz przesuwa swojego budowniczego na sąsiednie pole (w poziomie lub pionie).
6. Zaciąg - gracz wystawia swojego budowniczego na wybranym elemencie katedry. Płatny rozkaz dla przeciwnika (1 moneta) - gracz może wystawić budowniczego na polu sąsiadującym z płytką, na której już ma swojego budowniczego.
7. Rusztowania - gracz dokłada do katedry płytkę z rusztowaniem w celu zablokowania jakiegoś miejsca na rozbudowę.

Koniec gry następuje w chwili, gdy po raz drugi wyczerpał się stos płytek dokładania (wtedy przechodzimy do podliczenia punktów za zdobyte obszary) lub po trzecim końcowym podliczaniu punktów. Osoba, która zdobyła najwięcej punktów zostaje zwycięzcą.


Krok czwarty, polubić czy nie...

Basilica jest kolejnym fajnym tytułem idealnym na potyczki we dwoje. Po pierwszym oswojeniu się z instrukcją możemy mieć mały zamęt w głowie, ale po rozegraniu jednej partii wszystko wskakuje na właściwe tory. Jak jeszcze odniesiemy sobie część zasad do dobrze już nam znanego Carcassonne, to okazuje się wtedy, że zasady są tu banalnie proste. W trakcie gry dokładamy płytki i wystawiamy swoich budowniczych, czyli wszystko przebiega gładko i bez przeszkód, ale nic bardziej mylnego. Płytki rozkazów działają w grze niczym czarny koń i odpowiednio zagrane mogą narobić niezłego zamętu. Powoduje to, że mamy nad czym myśleć podczas gry i możemy trenować swoje miękkie serducho, bo jak będziemy kierować się skrupułami to wyjdziemy na tym jak Zawłocki na mydle. Przechodząc do meritum sprawy, to gra jest świetnie wykonana (minus za wypraskę), zasady w miarę proste, a rozgrywka tak ciekawa i nieprzewidywalna, że szybko się tym tytułem nie znudzimy. Cena ok. 70zł.


0 komentarze :

Prześlij komentarz