środa, 26 lutego 2014

CARCASSONNE

liczba graczy: 2-5
wiek: 8+
kategoria: rodzinne, strategiczne, kafelkowe
czas gry: ok. 40min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: 70x190x275mm
grywalność: bardzo dobra
producent: Bard, Mindok
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko w średniowiecznym klimacie od razu budzi zainteresowanie, a że reklama dźwignią handlu, to nawet dowiemy się z pudełka, że sprzedano ponad 6 milionów gier (na nowych wydaniach już jest 7mln, więc gra się wciąż rozprzestrzenia). A 7 milionów ludzi od razu działa na naszą wyobraźnię i tym sposobem lądujemy w domu z własnym egzemplarzem. Po otwarciu pudełka czeka nas miłe zaskoczenie.  W środku znajdziemy 72 płytki terenu, 40 pionków podwładnych w 5 kolorach i jeden tor punktacji. Wszystkie elementy są znakomicie wykonane. Tekturowa wkładka posiada miłą dla oka grafikę, a ludziki z Carcassonne podbijają dziecięce serca od pierwszego wejrzenia.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

W trakcie gry losujemy płytki i rozwijamy średniowieczną infrastrukturę. Budujemy trakty, miasta, pola i klasztory. Na tworzonych zabudowaniach rozstawiamy swych ludzi i punkty zdobywamy, zarówno w trakcie rozgrywki, jak i w podsumowaniu końcowym. Na koniec jak zwykle, zaskoczenia tu nie będzie, zwycięzcą zostaje osoba z największą ilością punktów.



Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

 
Na początku kładziemy płytkę startową na stole (od reszty odróżnia ją inne tło na jej rewersie), resztę płytek mieszamy (w instrukcji sugerują włożyć je do woreczka, który nie jest dołączony do wersji podstawowej gry, jednym słowem graczu wykaż się inwencją). Każdy wybiera kolor swoich ludzi i otrzymuje 8 podwładnych w jednym kolorze. Jednego z nich kładziemy na torze punktacji (będzie on naszym licznikiem punktów), a resztę kładziemy przed sobą (będziemy ich rozmieszczać na płytkach terenu w trakcie rozgrywki). Każdy z graczy w swojej turze losuje jedną płytkę i dokłada w pasujący sposób do istniejącego terenu (płytka musi stykać się co najmniej jedną krawędzią z inną, można ją dołożyć rozbudowując miasto, trakt lub pole, tak aby powstała logiczna kontynuacja, tzn. nie dokładamy fragmentu traktu do miasta, czy pola do traktu, itp.), następnie gracz może postawić na dokładnej płytce swojego podwładnego (ta akcja nie jest wymagana, ale jest bardzo pożądana, bowiem każdy wystawiony ludzik = więcej punktów). 

W sytuacji, gdy w wyniku dołożenia płytki gracz zakończył budowę miasta, traktu lub klasztoru podlicza swoje punkty i przesuwa się po torze punktacji. W trakcie swojego ruchu gracz może ustawić tylko jednego podwładnego, tylko i wyłącznie na płytce, którą właśnie dołożył. Gracz musi zdecydować czy jego podwładny zostanie: rycerzem (stanie na segmencie miasta), zbójcą (stanie na segmencie traktu), mnichem (stanie w klasztorze) lub chłopem (położy się na segmencie pola, czyli zielonej trawce). Podwładny nie może zostać ustawiony na segmencie pola, traktu lub miasta jeśli łączy się on z segmentem, na którym już stoi podwładny. Podwładni raz postawieni na płytce nie mogę być później przesuwani po płytkach. Natomiast w chwili podliczenia punktów za ukończony teren (miasto, trakt, klasztor) podwładni wracają z powrotem do rezerw gracza i mogą zostać ponownie użyci. I tak po kolei przebiega cała gra... Gra dobiega końca w chwili dołożenia ostatniej płytki przez jednego z graczy, a zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów.


LICZENIE PUNKTÓW:
1. UKOŃCZONE MIASTO, czyli takie, które jest otoczone w całości murem (bez żadnej przerwy) i nie ma w nim dziur bez płytek. Gracz, który ma swojego rycerza w takim mieście otrzymuje 2 punkty za każdą płytkę wchodzącą w jego skład plus 2 punkty za każdy herb znajdujący się na płytkach miasta. Jeśli o dominację w mieście (tak samo na trakcie) rywalizowało kilku graczy, punkty otrzymuje gracz z największą liczbą podwładnych w mieście (na trakcie). Tym sposobem przy dobrej strategii można kogoś wykluczyć ze zdobycia punktów. W przypadku remisu wszyscy gracze otrzymują pełną liczbę punktów za miasto (lub trakt). 



2. UKOŃCZONY TRAKT, czyli taki, który po obydwu stronach kończy się segmentem miasta, klasztoru, rozstajem dróg lub tworzy zamkniętą pętlę. Gracz, który posiada swojego zbójcę na trakcie zdobywa 1 punkt za każdą płytkę ukończonego traktu. W przypadku rywalizacji lub remisu punkty są przyznawano tak jak opisano przy mieście.




3. UKOŃCZONY KLASZTOR, czyli taki którego płytka jest otoczona ze wszystkich stron (w koło niej znajduje się 8 płytek). Gracz mający mnicha w ukończonym klasztorze zdobywa 9 punktów (po 1 punkcie za każdą płytkę).




4. PUNKTY ZA CHŁOPÓW przyznawane są na sam koniec rozgrywki. Oznacza to, że chłop, który został położony na polu pozostaje tam do końca gry (dlatego nie ma co się spieszyć z ich rozkładaniem). Jeśli pole, na którym znajduje się chłop graniczy z ukończonym miastem, to za każde takie miasto gracz otrzymuje 3 punkty. W przypadku rywalizacji na polu lub remisu punkty są przyznawane jak w opisie miasta.


5. PUNKTY ZA NIEUKOŃCZONE MIASTA, KLASZTORY LUB TRAKTY są przyznawane po zakończeniu rozgrywki. Gracz, który posiada zbójców, rycerzy lub mnichów na nieukończonych terenach otrzymuje 1 punkt za każdą płytkę budującą to miasto (plus 1 punkt za każdy herb), trakt lub klasztor. Jeśli nieukończone tereny zawierają podwładnych kilku graczy stosujemy zasady przyznawania punktów graczom tak jak w ich ukończonych odpowiednikach.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Carcassonne jest tytułem, który dzięki swej niepowtarzalności będzie przez długi czas gościł na naszym stole. Za każdym razem tereny, które powstają są jedyne w swoim rodzaju, a główkowaniu i kombinowaniu jakby tu zdobyć najwięcej punktów nie ma końca. Zasady są dość proste i szybko przyswajalne przez dzieci. Przydają się tutaj umiejętność planowania (gdzie i jak rozstawimy ludzi, aby dostać jak najwięcej punktów) i trochę cwaniactwa (może by tak podczepić się pod czyjeś miasto i zdobyć dodatkowe punkty lub dołożyć płytkę tak, aby przeszkodzić przeciwnikowi w ukończeniu jego miasta). Jeśli chodzi o rozgrywkę w mieszanym gronie, czyli dzieci - dorośli, wychodzi to różnie. Podczas gry z 9-latkiem i 7-latkiem przez całą grę kreatywności w budowaniu nie było końca i to akurat podobało się wszystkim. Natomiast jeśli chodzi o zdobywanie punktów, to rywalizując z 9-latkiem trzeba było mieć się na baczności, bo nim się człowiek obejrzał, a zostawał daleko w tyle. Co do 7-latka, to jednak było widać tu różnicę wieku i pewną nieumiejętność strategicznego myślenia (postawienie ludzika teraz w tym miejscu, przyniesie mi punkty później). Z całą pewnością jest to pozycja, przy której dzieci mogą rozwijać umiejętność myślenia (nie da się tu siedzieć i myśleć o niebieskich migdałach, bo daleko nie zajedziemy). Sami dorośli też się bawią świetnie w swoim gronie podczas rozgrywek w Carcassonne. Gra jest dobrze skalowalna podczas potyczek na 2 osoby. Jest rywalizacja, jest strategia, jest kombinowanie i nie ma dłużyzn, czyli 2 graczy może też rozgrywać emocjonujące partie. Powiedziałabym, że za cenę w okolicach 60zł jest to inwestycja na długi czas i do tego bardzo uniwersalna, a biorąc pod uwagę, że do gry wydano trochę dodatków wprowadzających ciekawe elementy do rozgrywki (o czym przekonacie się jeszcze w tym tygodniu), to nic tylko nabywać.

2 komentarze :

  1. Witam. Rozpoczynam dopiero przygodę z Carcassonne. Z tego co się zorientowałem zasady gry zmieniały się wielokrotnie (dotyczy to głównie punktowania) i co jakiś czas pojawiają się doniesienia o najbardziej aktualnych i obecnie obowiązujących zasadach punktowania - tu szczególnie chodzi o nieprecyzyjne i zamotane reguły dotyczące farmerów i gospodarstw. Ja mam natomiast pytanie dotyczące traktów i klasztorów:

    - czy można ustawić klasztor obok klasztoru (płytka w płytkę). Instrukcja mówi, że klasztor jest ukończony gdy otoczony jest ze wszystkich stron płytkami. Nie precyzuje jednak ich rodzaju więc drugi klasztor jest również płytką czyli przy takim ustawieniu przy punktowaniu oba klasztory stojące obok siebie mogłyby korzystać z części tych samych płytek?

    - czy płytka kończąca trakt jest traktem, czyli czy np. na skrzyżowaniu można wystawić zbója i zgarnąć punkty za cały trakt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W temacie punktowania, to zasady zmieniają się tylko jeśli wprowadzamy do naszych rozgrywek nowy dodatek. Na pytanie dotyczące klasztorów i traktu odpowiem tak i tak. :) Życzę wielu godzin pełnych znakomitych zabawy w towarzystwie Carcassonne! ;)

      Usuń