piątek, 28 lutego 2014

CARCASSONNE: 2. DODATEK - KUPCY I BUDOWNICZOWIE


liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: rodzinne, kafelkowe, strategiczne
opanowanie zasad: proste i szybkie
jakość: bardzo dobra
wielkość: 70x190x140mm
grywalność: bardzo dobra
producent: Bard, Mindok
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Za drugim razem było już wiadomo czego się można spodziewać. Do naszych rąk znowu trafia malutkie pudełko z klimatyczną zawartością dla fanów Carcassonne. Tym razem w środku znajdziemy 24 nowe płytki terenu, 20 żetonów towarów (9 z beczkami wina, 6 ze zbożem i 5 z suknem), 6 nowych podwładnych (po 1 budowniczym dla każdego), 6 świń (po 1 dla każdego) i długo wyczekiwany woreczek. Jak na Carcassonne przystało wszystko prezentuje się znakomicie. 

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Kupcy i budowniczowie jest dodatkiem do gry Carcassonne wprowadzającym wiele nowych i ciekawych elementów do rozgrywki. W związku z tym, że dodatek zawiera elementy dla szóstego gracza, więc jak najbardziej można go łączyć z dodatkiem Karczmy i katedry. Co w praktyce jest nawet wskazane, bowiem gra podstawowa wraz z tymi dwoma dodatkami dopiero wydaje się być kompletna.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początek trzeba pamiętać, że wszystkie zasady z podstawy Carcassonne wciąż obowiązują, znajdziecie je tutaj. Teraz bez zbędnych wstępów przejdziemy do zasad wprowadzających dodatek Kupcy i budowniczowie:


1. Ukończenie miasta zawierającego towary na płytkach - gracz, który dołożył płytkę kończącą miasto dostaje jeden żeton odpowiedniego towaru za każdy symbol towaru znajdujący w mieście. Punkty za miasto liczy się bez zmian, a punkty za dobyte żetony towarów przyznawane są na koniec gry.





2. Żetony towarów przynoszą punkty na koniec rozgrywki. Przy podliczaniu punktów  końcowych gracz z największą liczbą żetonów w danej kategorii towarów zdobywa 10 punktów. Jest więc o co walczyć, bo można zdobyć 10pkt za wino, 10pkt za zboże, 10pkt za sukno i tym sposobem można się wysunąć na prowadzenie.



3. Świnia i budowniczy dołączają do gry. Zasada ich wykładania jest taka sama jak zwykłych podwładnych. Świnię możemy umieścić na polu, na którym mamy już swojego chłopa. W tej sytuacji za każde ukończone miasto, które łączy się z naszym polem dostajemy na koniec gry 5 punktów (bez świni są to 3pkt). Tak samo budowniczego możemy postawić na trakcie lub w mieście, w którym mamy już swojego podwładnego. Dzięki postawieniu budowniczego zyskujemy bonus w postaci podwójnej tury, czyli w następnych kolejkach po dołożeniu płytki do miasta lub traktu, w którym stoi nasz budowniczy ciągniemy jeszcze jedną płytkę z woreczka i dokładamy ją gdzie chcemy na normalnych zasadach.




4. Woreczek na płytki... Yes, yes, yes... Już nie musimy kombinować, teraz wszystkie płytki mają wygodną miejscówkę w trakcie rozgrywki. Nie można było tak od razu?




Krok czwarty, polubić czy nie...

W moim odczuciu drugi dodatek do gry Carcassonne jest tak samo niezbędny jak pierwszy. Przede wszystkim w końcu możemy uznać się za szczęśliwych posiadaczy woreczka do płytek, co zdecydowanie ułatwia rozgrywkę. W trakcie gry możemy go przekazywać z rąk do rąk i mamy swobodę losowania płytek. Nowe płytki powodują, że mamy możliwość budowy większego miasta, co jest bardzo pożądane przy rozgrywce dla trzech lub większej liczby graczy. Żetony towarów wprowadzają niezłe zamieszanie przy liczeniu punktów na koniec gry, tym sposobem nawet ostatni gracz może wyskoczyć na prowadzenie. Świnia podbija nasze punkty za chłopa, ale choć słodka, to za dużo emocji nie wprowadza. Inna rzecz z budowniczym. Budowniczy jak to budowniczy, aż rwie się do działania, co powoduje, że gra nabiera rozpędu i większej dynamiki. Dodatkowa tura dla graczy równa się szybszemu ubywaniu płytek, czyli szybszej budowie Carcassonne. Werdykt końcowy prowadzi do takiego samego wniosku jak przy Karczmach i katedrach, jest to dodatek z kategorii must have dla posiadaczy wersji podstawowej. Cena ok. 40zł.

0 komentarze :

Prześlij komentarz