wtorek, 8 kwietnia 2014

ZAŁOŻYSZ SIĘ?

liczba graczy: 3-6
wiek: 8+
kategoria: rodzinne, towarzyskie, planszowe,
opanowanie zasad: bardzo proste
czas gry: 30min.+
grywalność: duża dynamika
wielkość: 250x60x250mm
jakość: bardzo dobra
producent: Tactic
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko ma ciekawą wpadającą w oko kolorystykę, a grafika i napisy pozwalają nam więcej domyślić się co nas czeka z grą Założysz się?. W środku znajdziemy planszę, 288 kart z zadaniami (144 zręcznościowych i 144 tzw. umysłowych), 12 kart TAK i NIE, sporo banknotów, 6 pionków, notes, kostkę i 3 klepsydry (żółta - 15sek, czerwona - 30 sek, czarna - 60 sek). Pierwsze co się wrzuca w oczy, to brak porządnej wypraski. Nawet nie chce myśleć jaki chaos karciany zapanuje w środku. 

Oczywiście możemy sobie z tym poradzić gumkując karty lub zaopatrując się w woreczki (szkoda, że chociaż taka opcja nie została przewidziana przez wydawcę). Co prawda wypraska nie jest elementem obowiązkowym, ale by znacznie ułatwiła życie graczom. Drugim słabym punktem gry są pieniądze. Niestety papier, z którego zostały wykonane jest bardzo cienki i wiotki. W zasadzie każde zetknięcie z ludzką dłonią jest na nich widoczne, a co się z nimi zadzieje po kontakcie z dziecięcą dłonią (niecierpliwą i pełną emocji)... Może pomińmy to milczeniem... Natomiast są to tak naprawdę wady drobne, które w żaden sposób nie wpływają na przyjemność jaką możemy czerpać z rozgrywki.

 

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Obstawiając powodzenie lub porażkę innych graczy możemy wzbogacić się o pokaźne sumy pieniędzy. Dodatkowe pieniądze możemy zyskać poprawnie wykonując swoje zadania. Możemy sami ustalić czas rozgrywki lub grać do wyczerpania się pieniędzy. Zwycięzcą zostaje najbogatszy gracz. Założycie się, że się Wam spodoba?


Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku rozdajemy każdemu z graczy pieniądze w bliżej nieokreślonej walucie o wartości równej 80 oraz po jednej karcie TAK i NIE. Reszta pieniędzy jest przechowywana w banku, a my stawiamy wybrane przez siebie pionki na polu startowym. Pozostało tylko ustalić czas rozgrywki, np. 45min. i gramy. W trakcie rozgrywki każdy z graczy w swojej kolejce rzuca kostką i idzie odpowiednią ilość pól. W zależności od tego na jakim wyląduje polu takie będzie wykonywał zadanie. Gracz siedzący po jego lewej stronie czyta mu zadanie, teraz gracze zakładają się o to czy mu się powiedzie. Maksymalnie można obstawić połowę swojego majątku. Do obstawionych pieniędzy zawodnicy dołączają kartę TAK lub NIE (w zależności czy uważamy, że graczowi uda się wykonać zadanie). Natomiast kartę kładziemy napisem do dołu tak, aby nikt nie widział co obstawiliśmy. Jeśli graczowi udało się wykonać zadanie, dostaje on z banku równowartość łącznej kwoty o którą założyli się wszyscy gracze. Podczas wykonywania zadań stosujemy odpowiednią klepsydrę do odmierzania czasu (podpowiedź jest na karcie z zadaniem). Gracze, którzy dobrze obstawili wykonanie zadania otrzymują z banku tyle pieniędzy ile obstawili. Jeśli ich obstawienie nie powiodło się, to oddają obstawione pieniądze do banku. Potem kolejka przechodzi na następnego gracza. Gdy dobiegnie końca czas ustalony na rozgrywkę lub wyczerpią się pieniądze w banku wszyscy podliczają swój majątek i gracz z największą liczbą pieniędzy zostaje zwycięzcą. 

Pola na planszy:
1. Start - jeśli pionek się na nim zatrzyma lub przez niego przejdzie, to gracz zdobywa pieniądze o wartości równej 50.
2.  Pole z zadaniem zręcznościowym - czytamy na głos zadanie, gracze obstawiają czy gracz wykona zadanie i w zależności od rezultatu przydzielamy zdobyte pieniądze.
3. Pole z zadaniem umysłowym - nie czytamy zadania na głos, z pytaniem zapoznają się wszyscy poza graczem wykonującym zadanie, ostawiamy i dalej działamy w zależności od rezultatów.
4. Zakład w ciemno - tutaj osoba wykonująca zadanie decyduje czy wykona zadanie zręcznościowe czy umysłowe.
5. Kości zostały rzucone - osoba, która odwiedziła to pole wybiera gracza, który rzuca kostką i zakłada się (maksymalnie o połowę pieniędzy) czy wyrzuci on większą liczbę oczek od tych, które wyrzucił właśnie aktywny gracz. Jeśli dobrze obstawi dostaje tyle samo pieniędzy z banku, a jeśli nie, to przekazuje pieniądze z zakładu graczowi, który rzucał kostką. 
6. Pole z zieloną strzałką (czarne tło) - gracz, który tu wszedł rzuca jeszcze raz.


Krok czwarty polubić czy nie...

Założysz się? jest znakomitą grą na spotkanie w gronie rodzinnym (zróżnicowanym wiekowo) lub ze znajomymi. Jest to tytuł lekki i przyjemny, który możemy zaproponować graczom wytrawnym, jak i amatorom. W trakcie rozgrywki na graczy czekają zadania umysłowe (np. "czy gracz wymieni 4 rodzaje kamieni szlachetnych?", "czy gracz wymieni 10 tytułów polskich gazet?") i zręcznościowe ("czy graczowi uda się podrzucić łyżeczkę ze stołu, tak aby trafiła do stojącego obok kubka?", "czy graczowi uda się rzucić monetą i poprawnie odgadnąć orzeł czy reszka?", które mają bardzo optymalnie dopasowany poziom do możliwości przeciętnego gracza (zawsze jak uznamy, że coś jest za skomplikowane możemy to odrzucić). Jednym słowem fani gier umysłowych i zręcznościowych łączcie się. W zadaniach trudniejszych bardzo dobrze sprawdzają się ułatwienia dla Juniorów (duży plus za wprowadzenia takiego rozwiązania). W ten sposób dzieciaki mają równe szanse w rozgrywkach rodzinnych i żadną miarą nie czują się pokrzywdzone. Zakłady wprowadzają do gry wielkie emocje i jedną wielką niewiadomą co do ostatecznego wyniku. Gracz próbujący wykonać zadanie nie wie jak obstawiali gracze, więc odpada tutaj celowe działanie na ich niekorzyść. Założysz się? jest tytułem bardzo uniwersalnym, który sprawdza się w każdej sytuacji towarzyskiej (w przeciętnym domu, gdzie znajdziemy podstawowe rekwizyty potrzebne do rozgrywki, np. szklankę czy łyżeczkę), a że są małe niedociągnięcia (wypraska i pieniądze), to kto by o tym pamiętał, gdy emocje podczas rozgrywki sięgają zenitu, a wybuchom śmiechu nie ma końca. Cena ok. 80zł.



Dziękuję wydawnictwu TACTIC za przekazanie gry do recenzji.

0 komentarze :

Prześlij komentarz