niedziela, 2 marca 2014

CARCASSONNE: 6. DODATEK - HRABIA, KRÓL I RZEKA

liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: rodzinne, kafelkowe, strategiczne
opanowanie zasad: dość proste
czas gry: ok. 45min.
wielkość: 70x190x140mm
jakość: bardzo dobra
grywalność: bardzo dobra
producent: Bard, Mindok
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko już trochę nam znane, więc wszystko po staremu. Zmieniają się tylko kolory tła i grafika na okładkach, która nawiązuje do tematyki dodatku. W środku znajdziemy 1 pionek hrabiego (to dopiero gigant) i 36 nowych płytek terenu. Wszystko idealnie komponuje się z Carcassonne i jest bardzo dobrze wykonane. 

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Hrabia, król i rzeka jest zbiorem czterech mini dodatków, który powstał na życzenie graczy (co w sumie dobrze świadczy o wydawcy). I tak dołącza do naszych rozgrywek hrabia, który będzie próbował nas nakłonić do braterskiej pomocy. Dzięki królowi i baronowi rabusiów przypadną nagrody dla właścicieli największych miast i najdłuższych traktów. Heretyk zmierzy się z mnichem, co spowoduje zaciętą walkę o punkty. A pomiędzy tym wszystkim sielsko i spokojnie popłynie rzeczka...


Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początek jak zdarta płyta powtórzę, że wszystkie zasady z podstawowej wersji Carcassonne wciąż obowiązują. Jeśli chodzi o nowe dodatki, to lepiej nie używać Hrabiego i Rzeki równocześnie, podobno niezbyt za sobą przepadają (możemy utknąć w martwym punkcie z powodu braku pasujących płytek). A teraz przejdźmy do zasad, które pojawiają się z nowym dodatkiem:

1. Król i baron rabusiów - do woreczka wpada 5 nowych płytek (trochę powiększą nam się tereny), a z boku odkładamy króla i barona rabusiów. Gracz, który pierwszy ukończy miasto dostaje płytkę króla. Jeśli później ktoś ukończy miasto większe niż którekolwiek z dotychczasowych, to jemu przypadnie płytka. Na koniec gry osoba mająca płytkę z królem otrzymuje 1 punkt za każde ukończone miasto w grze (nie ma znaczenia kto je ukończył). Baron działa tak samo jak król tylko działa w temacie traktów.

2. Rzeka przepływa na samym początku i zastępuje płytkę startową. Odkładamy na bok płytkę źródła, rozwidlenie i jezioro z wulkanem, a resztę płytek rzeki mieszamy i układamy w postaci zakrytego stosu. Kładziemy źródło na środku i pierwszy gracz układa rozwidlenie, dalej każdy dokłada po jednej płytce rzeki, a gracz kładący ostatnią płytkę z wulkanem chwyta za woreczek z płytkami i układa jeszcze zwykłą płytkę. Płytki rzeki układamy na takich samych zasadach jak zwykłe płytki (w miastach, na traktach i na polach możemy rozstawiać swych poddanych). Wskazane jest nie robić litery "U" z nurtu rzeki i nie łączyć jej odnóg. Na jednej z płytek pojawia się stado świń, które powoduje, że właściciel chłopa na tym polu zyskuje dodatkowe punkty za każde ukończone miasto łączące się z tym polem.

3. Hrabia, czyli o tym jak chytrzy kombinatorzy zdobywają punkty. Na początek umieszczamy 12 płytek miasta Carcassonne na środku (zamiast płytki startowej i pamiętajmy albo hrabia albo rzeka). Dla ułatwienia są one z tyłu ponumerowane, więc na pewno damy radę ułożyć foremne miasteczko. Pięknego fioletowego hrabiego stawiamy na obszarze pałacowym i rozpoczynamy grę. Jeśli w trakcie rozgrywki, któryś z graczy dołoży w sposób całkowicie bezinteresowny (nie będzie z tego czerpał żadnych korzyści punktowych, nie postawi swojego człowieka, ani nie rozbuduje swych terenów) płytkę do miasta, traktu lub klasztoru wtedy może ustawić jednego ze swoich podwładnych na 1 z 4 dzielnic miasta Carcassonne.


Do wyboru są: pałac, kuźnia, katedra i targ. Jak już pewnie się domyślacie nasze wielkie serce doprowadzi nas do pewnych korzyści w przyszłości. W chwili ukończenia przez jakiegoś gracza traktu, miasta lub klasztoru podwładni mogą zostać przeniesieni do odpowiedniej dzielnicy Carcassonne. 


I tym sposobem podwładni z kuźni mogą być przestawieni na trakt, z pałacu do miasta, z katedry do klasztoru, a z gospodarstwa na pole. Przed podliczeniem przewagi podwładnych najpierw wszyscy chętni wychodzą z odpowiednich dzielnic, a potem przeliczamy ludzi i przyznajemy punkty. Dlatego bycie uczynnym może nas doprowadzić do zdobycia wielu dodatkowych punktów. Jednak w całym temacie pojawia się jeszcze pionek hrabiego, który blokuje wystawianie podwładnych z dzielnicy, w której się aktualnie znajduje. Wstawiając swojego podwładnego do miasta Carcassonne możemy także przemieścić hrabiego (i tylko w tej sytuacji) tak, aby komuś przeszkodzić lub sobie ułatwić rozgrywkę.

4. Heretyk i siedziba kultu - stawianie podwładnego i zdobywanie punktów wygląda tak samo jak w przypadku mnicha i klasztoru (o czym było tutaj). Natomiast mnich może wyzwać heteryka i na odwrót. Jeśli siedziba kultu zostanie umieszczona w sąsiedztwie klasztoru innego gracza, to ten gracz który jako pierwszy ukończy swoją siedzibę (czy to klasztor czy siedzibę kultu), ten zdobędzie 9 punktów, a drugi gracz zostanie z niczym.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Hrabia, król i rzeka mieści w swym małym pudełku wiele nowości nadających trochę świeżości do naszych rozgrywek, ale po kolei. Rzeka ładna, ale do samej mechaniki gry nic nie wprowadza. Król i baron rabusiów dają na koniec punkty, których można dorobić się po drodze właściwie mimochodem, bo i tak zależy nam na budowaniu jak największych miast i traktów. Tym sposobem niewielkim nakładem sił możemy się trochę poprzesuwać po torze punktacji na koniec gry. Heteryk i siedziba kultu dodają trochę dynamiki budowaniu klasztorów, a hrabia... Hrabia dodaje pikanterii i dynamiki do rozgrywki nawet 2 osobowej. Nad stołem zaczyna panować przewrotna logika, jak tu pomóc, aby samemu się dorobić. Oj, dzieje się z hrabią, dzieje... Natomiast nie polecałabym wprowadzać go początkującym graczom, bo może być to dla nich za dużo zamieszania (u nas Hrabia leżała przez kilka miesięcy w pudełku i ostatnio podbił stół). Jeśli poszukujemy świeżości i większej dawki emocji w Carcasaonne, to Hrabia, król i rzeka jak najbardziej się do tego nadają. Cena ok. 40zł.

2 komentarze :

  1. dziękuje bardzo, objaśnienia bardzo mi pomagają (;

    OdpowiedzUsuń
  2. Kto wygrywa Baron rabusiów jeśli dwóch graczy ukończyło drogę o tej samej długości?

    OdpowiedzUsuń