środa, 19 marca 2014

CARCASSONNE: SOUTH SEAS

liczba graczy: 2-5
wiek: 8+
kategoria: kafelkowe, rodzinne
czas gry: ok. 40min.
opanowanie zasad: proste
jakość: bardzo dobra
grywalność: bardzo dobra
wielkość: 275x70x190mm
producent: Z-Man Games
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Carcassonne powróciło w nowej wersji rozgrywki. Pudełko zostału utrzymane w klimacie znanym nam serii Carcassonne, ale tym razem okładkę zdobi grafika przywodząca na myśl nieznane lądy. W pudełku znajdziemy 73 płytki mórz, 24 żetony statków, 19 żetonów łodzi rybackich, 60 drewnianych figurek towarów oraz 20 wyspiarzy rodem z Carcassonne. Wszystko jest bardzo dobrej jakości, a kolory i grafika wprost cieszą oczy. Niestety do gry dołączona jest tylko angielska instrukcja, ale jest jasno i przejrzyście napisana, więc nie powinno być żadnych problemów (a dla tych co grali w zwykłe Carcassonne, to już bułka z masłem).

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Nowa odsłona dobrze nam już znanej gry Carcassonne. Tym razem przenosimy się do ciepłych krajów, a właściwie wysp. Życie płynie tam inaczej. Ludzie żyją w zgodzie z rytmem natury. A my znowu dokładamy kafelki i rozstawiamy swych ludzi, ale tym razem staramy się zdobyć jak najwięcej towarów na otaczających nas morzach i lądach.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku oswajamy się z nowymi płytkami, na których znajdziemy wyspy, obszary morskie, fragmenty mostów (takie jakby pomosty łączące wyspy) i rynki (małe wysepki z chatkami i straganami). Tym razem każdy otrzymuje po 4 ludzi w swoim kolorze. Żaden z nich nie krąży w trakcie rozgrywki po torze punktacji, bo na wsypach takowego nie ma. Z boku kładziemy żetony łodzi, towary oraz zakryte żetony statków (4 kładziemy odkryte i zawsze pilnujemy, aby tyle ich było). Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami dodatku Kupcy i budowniczowie do Carcassonne, to dla łatwiejszej rozgrywki możemy wypożyczyć stamtąd woreczek. Kładziemy na środku płytkę startową (jej rewers to wyspa w kształcie "C" pokryta roślinnością).

Rozgrywka:



1. Gracz losuje płytkę i ją dokłada zgodnie z zasadami znanymi już ze zwykłego Carcassonne (mosty są jak trakty, wyspy jak miasta, a rynki jak katedry).




2a. Na dokładanej płytce możemy postawić swojego wyspiarza (zasady wystawiania ludzi są takie same jak w Carcassonne).
2b. Gracz może też zdjąć z jakiejś płytki swojego ludzika (w tym samy ruchu nie może go już wystawić) jeśli ma ich już zero w swoich zasobach. Ściągając wyspiarza nie otrzymujemy żadnych towarów. 
Obydwie akcje z wyspiarzami są nieobowiązkowe.
  
3. Jeśli gracz kończy jakiś teren (mosty, wyspy, obszar morski, rynek), to zdobywa towary lub żeton statku. Za ukończony most zdobywamy 1 muszelkę za każdy jej symbol widoczny na moście. Za ukończoną wyspę dostajemy 1 banan za każdy jego symbol na płytce wyspy, którą zamknęliśmy. Za ukończony obszar morski (zamknięty przez mosty bądź wyspy) zdobywamy 1 rybę za każdy jej symbol na ukończonym obszarze. 

Rybki możemy też zdobyć dokładając płytkę z łodzią rybacką (tylko i wyłącznie w momencie jej dokładania). Po dołożeniu takiej płytki zakrywamy dwie ryby na obszarze morskim żetonem łodzi rybackiej (jeśli nie ma takiej pary na naszym obszarze morskim, to wtedy zakrywamy jedną). Za pozostałe symbole ryb bierzemy drewniane rybki i zabieramy swojego rybaka z terenu morskiego. Jest to opcja, w której obszar morski nie zostaje zamknięty, ale ryby zostały złowione.



Ukończony rynek (otoczony 8 płytkami) pozwala zdobyć statek z towarami. Gracz, który posiadał na nim swojego handlarza bierze ze stołu żeton statku z najwyższą wartością (jeśli jest takich kilka, to może sobie go wybrać).


4. Na końcu swojego ruchu gracz może wymienić posiadane towary na jeden z widocznych żetonów statków. Gracz musi posiadać takie same towary jak symbole widoczne na statku i w takiej samej ilości. Na statki z kolorowymi kółkami potrzebujemy dowolne towary, ale w liczbie takiej ile jest kół. Jeśli zamiast towarów widoczne są literki, to aby zdobyć ten żeton podstawiamy pod literki wybrane przez siebie towary (np. 3xA + B = 3x ryba + banan). Wszystkie zdobyte statki w trakcie gry, gracz kładzie zakryte przed sobą.
Po tej akcji tura gracza dobiega końca i kolejka przechodzi na następnego gracza. Gra się kończy w chwili, gdy zostanie dołożona ostatnia płytka lub skończą się żetony statków. Za każdy nieukończony most, wyspę lub obszar morski dostajemy muszelki, banany i ryby tak jak w trakcie rozgrywki. Nieukończony rynek = wielkie nic. Na koniec gracze podliczają swoje punkty za każdy żeton statku (sumujemy cyfry na żetonach) i dodają 1 punkt za każde 3 towary niezależnie od typu (zdjęcie obok: gracz zdobył 50 punktów). Gracz z największą liczbą punktów zostaje zwycięzcą.

Krok czwarty, polubić czy nie... 

Dla miłośników Carcassonne wersja South Seas będzie bardzo ciekawą odmianą. Możemy oderwać się na trochę od średniowiecznych budowli i pozwiedzać południowe krańce świata. Bardzo interesującym elementem rozgrywki jest zdobywanie towarów i statków. Tak dla odmiany nie drebczemy w kółko po torze punktacji, a skupiamy się na egzotycznych towarach. Chociaż możemy odczuwać mały niedosyt przy liczbie płytek, bo jak na razie nie wydano żadnego dodatku do tej wersji, więc musimy zadowolić się 73 płytkami (przy rozgrywkach na 4 i 5 osób gra mija błyskawicznie). Mały minus za brak polskiej instrukcji, ale wersja angielska jest bardzo przystępna i przejrzysta. Jakość jak przy Carcassonne jest znakomita, klimat ciepłych krajów dobrze oddany, zasady proste, a nowe elementy gry sprawiają dużo frajdy wszystkim graczom. Drugi minus za dość zaporową cenę (99zł), ale zawsze możemy spróbować upolować jakąś promocję lub poszukać gry za granicą.

P.S. Jakby ktoś mierzył się z angielską instrukcją i miał jakieś pytania lub wątpliwości, to śmiało piszcie.
 

1 komentarz :

  1. Bardzo pomocna recenzja i opis gry. Jednak nie mogę doczytać się kiedy dostaje się żeton łódki? Gdy zamknie się obszar morza gdzie jest także łódka?

    Pozdrawiam
    Jeany

    OdpowiedzUsuń