niedziela, 9 marca 2014

TICKET TO RIDE: AFRYKA

liczba graczy: 2-5
wiek: 8+
kategoria: planszowe, rodzinne
czas gry: 30-60min.
opanowanie zasad: dość proste
grywalność: duża dynamika
wielkość: 295x40x295mm
jakość: bardzo dobra
producent: Days of Wonder
ocena: 5/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko standardowej wielkości dodatków Ticket to ride kryje w sobie planszę do gry, 48 kart biletów i 45 kart terenów. Tym razem środek był zaskoczeniem, bowiem wydaje się tego trochę mało. Mina 5-latka, który odpakowywał grę była bezcenna. Po długich mękach z folią i otwarciu pudełka rzekł "a gdzie jest reszta?". Niestety pomimo przeszukania pudełka od góry do dołu (nawet pod wypraską) nic więcej nie znalazł. No bo jak to tak, nie dali wagoników do zabawy? Ale spokojnie jeśli posiadacie podstawową wersję Ticket to ride (USA albo Europa), to nic więcej nie potrzeba. Wszystkie elementy (trochę brzmi to górnolotnie przy planszy i talii kart) są bardzo dobrze wykonane.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Tym razem przemierzamy afrykańskie pustynie i sawanny, góry i klify, a także niebezpieczne dżungle i lasy. A jak podróżować po nieznanych lądach, to tylko pociągiem. Przed Wami nowy dodatek, nowa plansza i nowe elementy w rozgrywce. "Jedzie pociąg z daleka, ani chwili nie czeka..."


Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Zasady gry, z którymi zapoznaliście się grając w wersję podstawową Ticket to ride (USA lub Europa) wciąż obowiązują. Korzystając z którejś podstawy przygotujcie 45 wagoników dla każdego gracza, znaczniki punktacji i 110 kart wagonów. Co znajdziemy w dodatku Heart of Africa:




1. Mapa Serce Afryki, z promami i pięknymi grafikami w afrykańskim klimacie.







2. Karty biletów, czyli 48 tras wzdłuż Afryki (bez podziału na długie i krótkie trasy). Każdy dostaje na początku po 4 bilety i co najmniej 2 musi zatrzymać. W trakcie dobierania biletów podczas rozgrywki także dostaje 4, ale przy najmniej 1 bilet musi zatrzymać.


3. Karty terenu, po 15 kart z każdego rodzaju. Pola żółte, pomarańczowe i czerwone - karty pustyni i sawanny. Pola białe, szare i czarne - karty gór i klifów. Pola zielone, niebieskie i fioletowe - karty dżungli i lasów. Na początku gry każdy dostaje 1 kartę terenu. Do grona kart odkrytych obok planszy dołączają 2 karty terenu, a resztę odkładamy w postaci zakrytego stosu. Jeśli w trakcie rozgrywki gracz wykonuje akcję Dobieranie Kart, to może też wtedy dobrać karty terenu. 

 Gracz może wziąć 2 karty terenu zamiast kart wagonów (ze stosu kary zakrytych lub odsłoniętych) bądź 1 kartę wagonu i 1 kartę terenu. Dobraną kartę terenu gracz dokłada do leżących przed sobą. Karty terenu leżą zawsze przed graczem odkryte i posortowane według kategorii, tak aby każdy je widział. Dzięki kartom terenu będziemy mogli podwoić swoje punkty za wyłożone wagoniki. W tym celu w trakcie wykładania kart wagonów, gracz musi dodatkowo zagrać karty terenu. 

Karty terenu muszą być w tym samym kolorze, co zajmowana trasa. Na trasę złożoną z 1, 2, 3 pól potrzebna jest 1 karta terenu. Na trasę złożoną z 4, 5, 6 pól potrzebne są 2 karty odpowiedniego terenu. Jednak trzeba pamiętać, że gracz musi mieć przed sobą co najmniej tyle kart zajmowanego terenu, ile którykolwiek z pozostałych graczy. Kładąc karty terenu można też użyć lokomotywy jako jokera. Ewentualna ściąga z ilości potrzebnych kart terenów i punktów znajduje się w lewym dolnym rogu mapy.



4. Na Madagaskar możemy dojechać, z dwóch stron. W celu zaliczenia trasy na bilecie wystarczy dojechać tylko z jednej strony.






5. Inne kraje, niektóre bilety prowadzą nie do miasta, a do konkretnego kraju. Do każdego kraju (Sudan, Nigeria, Czad) mamy dwie możliwości dojazdu, więc możemy wybrać, która opcja nam odpowiada.






Dobrze jest pilnować liczenia swoich punktów w trakcie wykładania wagoników. Ze względu na zagrywane karty terenu i podwajanie punktów może być trudno dokonać tego na koniec gry. Podczas końcowego podliczania pamiętajmy o nieużytych dworcach i ewentualnych Składnicach (jeśli korzystaliśmy z tego dodatku). Istnieje możliwość zdobycia 10 punktowego bonusu globtrotera za najwięcej zrealizowanych biletów. Gracz z największą ilością punktów zostaje zwycięzcą.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Po Europie i Azji przyszedł czas na wyprawę kolejową po Afryce. Pomimo ciekawej mapy i wprowadzenia nowego elementu w postaci kart terenu Afryka cieszy się u nas najmniejszym zainteresowaniem. Może dlatego, że karty terenu są rzadko używane (gracze notorycznie o nich zapominają), więc właściwie zyskujemy po prostu dodatkowe tereny do podróżowanie koleją. Chociaż jak zwykle gra niesie ze sobą wiele emocji, dynamiki i zaciętej rozgrywki, więc Ci, którym znudziły się inne mapy powinni znaleźć tu trochę odświeżenia. Natomiast tym graczom, którzy mają w swej kolekcji tylko podstawę Ticket to ride, polecałabym zacząć powiększanie swej kolekcji od Azji. Dodatki są w podobnej cenie (90 - 100zł), a decydując się na Azję zyskujemy dużo więcej możliwości, o czym możecie się przekonać tutaj.

0 komentarze :

Prześlij komentarz