sobota, 8 marca 2014

TICKET TO RIDE: AZJA

liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: planszowe, rodzinne
czas gry: 30-60 min.
jakość: znakomita
opanowanie zasad: dość proste
wielkość: 295x40x295mm
grywalność: duża dynamika
producent: Days of Wonder
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...



Grafika na pudełku zachęca do zakupu od pierwszego wejrzenia. W środku znajdziemy planszę, bilety, dodatkowe wagoniki i 6 drewnianych stojaków, Wszystko jest znakomitej jakości i idealnie utrzymane w klimacie pociągowej serii. 

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Ticket to ride: Asia jest bardzo ciekawym dodatkiem do gry Wsiąść do pociągu (USA albo Europa). Będziemy używać elementy stamtąd, więc któraś z gier jest niezbędna do rozgrywki. Dzięki dwustronnej planszy zyskujemy możliwość rozgrywki drużynowej (to są dopiero emocje) i interesujących rozgrywek na trasach legendarnej Azji.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Najpierw musimy się zapoznać z zasadami podstawowej wersji Wsiąść do pociągu. Tutaj znajdziecie Europę. Z wersji podstawowej bierzemy po 45 wagoników dla każdego gracza i 110 kart wagonów. Dalej mamy do wyboru rozgrywkę na mapie drużynowej lub zwykłej, znaczy się legendarnej. 

Wsiąść do pociągu: Legendarna Azja




1. Nowa Mapa, na której znajdziemy promy, podwójne trasy i trasy górskie.






 2. Trasy górskie, są takie kręte i strome, że wagony zużywają się w astronomicznym tempie. Na trasach górskich prostokąty oznaczone są X. Po wyłożeniu odpowiednich kart, wyłożeniu wagoników i policzeniu punktów jak za normalną trasę, gracz musi odrzucić jeden wagonik za każdy X na swojej trasie. Wagon odrzucany jest na górskie przejście (prawy dolny róg planszy). Każdy odrzucony wagon = 2 punkty dla gracza.
 

3. 36 kart biletów (30 zwykłych i 6 długich tras - fioletowe tło na rewersie).  Każdy z graczy dostaje 1 długi bilet i 3 zwykłe, z których zatrzymuje co najmniej 2. Jeśli gracz decyduje się na dobranie biletów w trakcie, to ciągnie 3 i zatrzymuje przynajmniej 1.




Przy końcowym podliczaniu punktów 10 punktowy bonus otrzymuje gracz, który połączył najwięcej miast. Taka sieć tras może mieć rozgałęzienia i pętle, ale każde miasto liczy się tylko raz. Punkty za bilety dodajemy tak samo jak w wersji podstawowej. Pamiętajmy o nieużytych dworcach i ewentualnie Składnicach, jeśli zdecydowaliśmy się na użycie tego dodatku. Gracz z największą ilością punktów wygrywa.

Wsiąść do pociągu: Azja - gra drużynowa

Gracze dobierają się parami (gra jest przeznaczona dla 4 lub 6 graczy), siadają po sąsiedzku ze swym partnerem i dzielą się wagonikami. Drużyny mają zestaw wagoników w jednym kolorze, który dzielimy pomiędzy graczy (każdy ma po 27 wagonów). Gracze z jednej drużyny wspólnie zdobywają punkty i poruszają się jednym znacznikiem punktowym. Dla każdej drużyny są przeznaczone jeszcze 2 drewniane stojaki na karty wagonów i wspólne bilety.



1. Nowa mapa Azji, która znajduje się po drugiej stronie.  Dla odmiany z tunelami.







 2. Karty wagonów, na początku każdy otrzymuje po 4 i trzyma je ukryte na ręku. Jeśli gracz korzysta z akcji Dobranie Kart, to jedna karta ląduje wtedy na stojaku drużyny, a drugą bierze do ręki. W sytuacji, gdy gracz dobiera lokomotywę z 5 kart odsłoniętych, to kładzie ją na stojak. Karty ze wspólnego stojaka mogą być używane przez graczy podczas zajmowania trasy (w dowolnej konfiguracji ręka/stojak).
3. 60 biletów, bez podziału na trasy długie i zwykłe. Każdy gracz otrzymuje na początku po 5 biletów i zatrzymuje co najmniej 3. Gracze umieszczają po 1 wspólnym bilecie na stojaku swojej drużyny (każda drużyna ma 2 wspólne bilety na początku gry). Reszta biletów, które gracze posiadają na ręku są tajne (nie można się dzielić informacjami na ich temat ze współgraczem). Później w trakcie rozgrywki istnieje możliwość podzielenia się swoimi biletami. Wtedy gracz zamiast wykonania ruchu wykłada 2 bilety na stojak swojej drużyny. W przypadku dobierania biletów, gracz otrzymuje 4 i zatrzymuje co najmniej 1. Potem 1 z nowo dobranych biletów może umieścić na wspólnym stojaku, a resztę zachowuje w wielkiej tajemnicy na ręku. 

4. Tunele i mały haczyk. W temacie tuneli wszystko jest prawie tak samo, ale jak wiadomo prawie robi wielką różnicę. Tunele oznaczone są tak samo, ale są na nich umieszczone cyfry. Jak chcemy postawić swojego wagoniki na tunelu, to kładziemy potrzebne do jego zajęcia karty, a następnie odkrywamy z wierzchu stosu kart zakrytych tyle kart ile pokazuje cyfra na tunelu (od 4 do 6). Za każdą odkrytą kartę w kolorze, w którym gracz zajmuje tunel, gracz musi dorzucić dodatkową kartę w tym kolorze. Dalej wszystko przebiega jak w wersji podstawowej.




5. Podwójne i potrójne trasy nie wymagają stawiania dworców. 






Jeżeli suma wagoników u graczy z drużyny wynosi 4 lub mniej, to każdy gracz (włącznie z tym którego był ruch) może wykonać jeszcze jeden, ostatni ruch. Potem przechodzimy do podliczania punktów. Drużyna z najdłuższą nieprzerwaną trasą dostaje 10 punktów za azjatycki ekspres. Można też otrzymać 10 punktowy bonus globtrotera za najwięcej zrealizowanych biletów. Drużyna z największą ilością punktów wygrywa.


Krok czwarty, polubić czy nie...

Jeden dodatek, dwie nowe mapy, to dopiero coś. Tym razem podróżując koleją zwiedzamy Azję. Mapa legendarnej Azji wprowadza do rozgrywki trasy górskie i trochę urozmaicenia w potyczkach indywidualnych (ze względu na wielkie wciągnięcie graczy w rozgrywki pociągowe, przydaje się co jakiś zmienić mapę, bo inaczej kręci się w głowie od ciągłego jeżdżenia w kółko). Natomiast mapa, na której możemy prowadzić rozgrywki drużynowe, to już inna bajka. Tutaj emocje uderzają ze zdwojoną siłą. Nie dość, że rywalizujemy z przeciwnikiem, to jeszcze musimy ogarnąć taktykę działania ze swoim współgraczem i to bez porozumiewania się (ze względu na dobro związków lepiej rozdzielać pary i małżeństwa, bo najczęściej czytanie w myślach idzie im jak po grudzie). Co ciekawe wersja drużynowa jest najbardziej lubiana przez dzieciaki. W ten sposób dorosły może udzielić wsparcia strategicznego lub dwójka bystrych dzieciaków może nieźle dać w kość dorosłym. Tym co zdążyli polubić Wsiąść do pociągu, czy to na mapie USA czy Europy, Azja z pewnością przypadnie im do gustu. Cena ok. 100zł.

0 komentarze :

Prześlij komentarz