poniedziałek, 24 marca 2014

TABU vel TABOO

liczba graczy: 4+
wiek: 12+
kategoria: towarzyskie, kalambury
opanowanie zasad: proste
czas gry: ok. 30min.
grywalność: duża dynamika
jakość: bardzo dobra
wielkość: 200x65x265mm
producent: Hasbro
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Posiadam wydanie gry prawie, że zabytkowe, bo gdzieś z początków 2000 roku. W recenzji będę odnosić się do tego starszego wydania. Natomiast na rynku istnieje już nowsza wersja, ale zasady gry pozostają te same. Moje pudełko skrywa planszę do gry, 2 pionki dla dwóch drużyn, klepsydrę, piszczałkę i 252 karty. Wszystko jest bardzo dobrze wykonane i niezłej jakości, co można dostrzec po tym, że gra jest w świetnej kondycji po wielu latach intensywnego używania. Jedynie po stanie pudełka można by stwierdzić, że gra swoje już przeżyła. 

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Z Tabu mamy możliwość spędzić czas z przyjaciółmi w niezwykle emocjonujący sposób. Jak już zbierzemy się przy stole dzielimy się na drużyny i odgadujemy hasła. Zwycięzcą zostaje drużyna, która jako pierwsza dobiegnie do mety.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Najpierw ustawiamy karty w wyprasce, tak aby były ułożone tym samy kolorem w jedną stronę. Potem dzielimy się na dwie drużyny (nie zawsze musi być parzyście) i każda z nich wybiera pionka, którym będzie się poruszać. Warto jest usiąść na przemian, tak aby zawsze członek przeciwnej drużyny był pod ręką do sprawdzania. Jedna osoba z rozpoczynającej drużyna ustawia przed sobą pudełko z kartami i bierze pierwszą z brzegu, a w tym czasie gracz drużyny przeciwnej ustawia klepsydrę i zanim spadnie piasek musimy naprowadzić członków swojej drużyny na jak najwięcej haseł. Podajemy jak najwięcej podpowiedzi i staramy się naprowadzić towarzyszy swej niedoli na hasło znajdujące się na górze karty używając pełnych zdań lub pojedynczych słów, ale zawsze pamiętając o "zasadach dawania podpowiedzi". 

Zasady dawania podpowiedzi:
  1. Nie można używać słów znajdujących się pod hasłem, ani żadnych wyrazów pochodnych.
  2. Nie wolno pokazywać.
  3. Nie wolno wydawać dźwięków naśladowczych.
  4. Nie można powiedzieć "hasło brzmi jak..." lub "hasło rymuje się z...".
  5. Nie wolno podawać skrótów bądź inicjałów.
Jak nasza drużyna odgadnie hasło odrzucamy kartę i lecimy dalej. W końcu mamy zdobyć jak najwięcej punktów, a piaseczek się wciąż przesypuje. Jeśli przy jakiejś karcie złapiemy blokadę lepiej odrzucić kartę i przejść dalej, bo czas nagli. W sytuacji, gdy popełnimy jakiś błąd, np. użyjemy słowa tabu, gracz z przeciwnej drużyny używa piszczałki, a my musimy odrzucić daną kartę jako niezaliczoną. W chwili, gdy gracze z przeciwnej drużyny dadzą znać, że czas się skończył, kończymy turę i podsumowujemy punkty za odgadnięte hasła. Każde odgadnięte hasło = 1 punkt, a tyle ile zdobyliśmy punktów, o tyle przesuwamy nasz pionek po planszy. Natomiast wszystkie karty, przy których usłyszeliśmy słynne "beep" dają punkty drużynie przeciwnej, o które przesuwają się po planszy. Potem kolejka przechodzi na następną drużynę i gra toczy się dalej. Zwycięzcą zostaje drużyna, która pierwsza zdobędzie ostatnie pole na planszy.

Zagadkowe pola na planszy:
1. Podwójny czas - drużyna, która wyląduje na tym polu będzie korzystać z podwójnego czasu w następnej kolejce.
2. Jedna osoba - szczęśliwcy, którzy wpadną na to pole będą musieli wybrać w następnej kolejce jedną osobą, która samodzielnie będzie odgadywać hasła.
3. Jedna osoba, podwójny czas - biedak zgadujący samotnie w następnej kolejce zyskuje przynajmniej podwójny czas.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Tabu jest bardzo ciekawym tytułem na towarzyskie spotkania. Z tą grą mamy gwarancję świetnej zabawy, kupy śmiechu i wielkiej dynamiki, przy której senność i nuda odchodzą w zapomnienie. Patrząc na nasz egzemplarz inwestycja, w ten tytuł będzie w zasadzie inwestycją na lata i wiele godzin niezapomnianej zabawy. Pewne historię i anegdoty z posiedzeń nad Tabu krążą u nas latami i do dnia dzisiejszego wywołują salwy śmiechu. Tabu jest grą, którą możemy zaproponować każdemu (nie ma tu znaczenie wiek, ani wykształcenie). Proste zasady powodują, że raz dwa można rozpocząć rozgrywkę, a dynamika mówi sama za siebie. Jakość jest całkiem niezła, a cena zaczyna się już w okolicach 80zł.

1 komentarz :

  1. Mamy kłótnie o zasady. Czy ktoś powiedzieć kiedy dane poledziala z 2 klepsydra i działa? Drużyna A w swoim ruchu odgaduje hasło, zdobywa punkty i przesuwa się na pole z 2 klepsydrami. Według mnie oznacza to że ta sam drużyna w następnej rundzie będzie miała podwójny czas. W rundzie drużyny B pada zakazane hasło i drużyna A otrzymuje punkt za pomyłkę, przesuwa się z pola z klepsydrami do przodu. Już nie stoi na ty polu czy to oznacza że traci prawo do podwójnego czasu w swojej rundzie? Pytanie 2: jeśli zdobędzie się 2 punkty na raz i ominie się pole specjalne to czy mimo to zasady pola specjalnego cie dotyczą jeśli na nim się nie zatrzymało? Ktoś ma starą instrukcję?

    OdpowiedzUsuń