sobota, 10 października 2015

MEXICA

liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
kategoria: strategiczne, towarzyskie
czas gry: 60-90 min.
opanowanie zasad: wymaga czasu
jakość: świetna
wielkość: 300x75x300mm
grywalność: bardzo dobra
producent: G3
ocena: 5/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudło ciężkie niczym pełne kamieni... Ciekawe dlaczego? W środku znajdziemy 72 świątynie, 4 karty pomocy gracza, 37 kafli kanału (podwójnych), 6 małych kafli kanału, 15 żetonów calpulli, 12 żetonów akcji, 4 znaczniki punktacji, 4 pionki Pilli Mexica, 11 drewnianych mostów oraz planszę. Różne rzeczy się w pudełkach dzieją, a w tym przypadku pierwsze co się rzuca w nos, to zapach. Żywica, klej, czy lakier... trudno stwierdzić, ale nieźle po nosie daje. Pytanie czy będzie wyparowywać z czasem? Poza tym świątynie są obłędne, normalnie jakby właśnie kamień na kamieniu był stawiany. Plansza i żetony bardzo dobrej jakości. Choć brakuje tu plastikowej wypraski, bo dość ciężkie świątynie mogą tam zrobić małe spustoszenie.

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Mexica jest grą planszową, w której gracze rywalizują o dominację na danym terytorium. Wznoszą świątynię, blokują przeciwników i zostają wciągnięci przez niesamowity klimat gry. Jeśli ktoś miał okazję grać w Tikal (grę, która też została stworzona przez Kieslinga i Kramera), to pewnie dostrzeże jakieś podobieństwa. W tym przypadku istotne będą strategia i planowanie, a ludziki Pilli Mexica będą uwijać się jak w ukropie, aby utrzymać kontrolę nad swoim terytorium. 

Krok trzeci, zgłębienie tematu...

Przygotowanie...

Rozkładamy planszę, losujemy 8 żetonów calpulli i układamy w odpowiednim miejscu w kolejności rosnącej. 

Obok kładziemy kafle kanału, żetony akcji, drewniane mosty, a znaczniki punktacji lądują na początku toru punktacji.
Każdy gracz wybiera swój kolor i otrzymuje świątynie, ludzika Pilli Mexica oraz kartę pomocy gracza.  Na jednej stronie jest przedstawiona liczba dostępnych żetonów calpulli i liczba świątyń dostępnych dla każdego gracza na początku pierwszego okresu.

Na drugiej stronie widać rodzaje akcji, które grać może wykonać w swoim ruchu i koszt ich wykonania. 

Gracze stawiają swoje pionki w pałacu cesarza. Pierwszy gracz wybiera sobie miejscówkę, a reszta działa zgodnie z ruchem wskazówek zegara i rozpoczynamy zabawę...






Sedno sprawy...
Każdy gracz w swoim ruchu ma do wykorzystania 6 punktów akcji (6 PA). Akcje można wykonywać w dowolnej kolejności i tyle razy ile się chce. Jedynym ograniczeniem jest 6 PA. Co jest do wyboru?

A. Budowa kanału (1 PA) - można otoczyć kanałem dokładnie tyle pól wyspy ile się potrzebuje. Rozmieszczanie kafli kanału zależy od strategii i wyobraźni. Dopóki nie zostanie założony region każdy gracz może wprowadzać dowolne zmiany.

B. Zakładanie regionu (0 PA) - tylko, gdy pionek Pilli Mexica znajduje się w danym regionie. Można wybrać dowolny żeton calpulli i położyć go w regionie, który składa się z odpowiedniej liczby pól (żółta liczba na górze = liczba obszarów otoczonych kanałem lub jeziorem). W chwili założenia regionu gracz otrzymuje punkty zwycięstwa (niebieska liczba na żetonie).
C. Budowa lub przenoszenie mostu (1 PA) - można go postawić na dowolnym kaflu kanału pod warunkiem, że wejście i zejście jest dostępne z lądu. Tym sposobem będziemy mogli wędrować między regionami nie ponosząc zbyt wiele kosztów.
D. Budowa świątyni (1-4 PA) - tylko, gdy pionek Pilli mexica znajduje się w danym regionie. Liczba PA ponoszonych przy budowie zależy od liczby poziomów, z których składa się świątynia. Dominacja na danym regionie będzie miała znaczenie przy końcowym podliczaniu punktów. Im większy obszar, tym więcej punktów na koniec (patrz żeton calpulli).
E. Przesunięcie pionka Pilli Mexica (1 lub 5 PA) -  można się poruszać po liniach prostych (nigdy na ukos), a przesunięcie o 1 pole kosztuje 1 PA. Tyle kosztuje przejście z jednego mostu na drugi, które znajdują się na jednym kanale. Jeśli most jest zablokowany (przez inny pionek lub świątynię), to można się przenieść z jednego regionu do drugiego za 5 PA.
F. Zabranie żetonu akcji (1 PA) - można zabrać maksymalnie dwa w jednej rundzie.
G. Zagranie żetonu akcji (0 PA) - wykorzystaniu żetonu zwiększa możliwość wykonania akcji w danym ruchu o 1 PA.


Pierwszy okres
Trwa do chwili wyczerpania 8 żetonów calpulli i wzniesienia 9 świątyń co najmniej przez jednego gracza. Po dokończeniu rundy (każdy wykona tyle samo ruchów) następuje podliczenie punktów zwycięstwa.

Drugi okres
Gracze mają do dyspozycji 7 żetonów calpulli i kolejne 9 świątyń. Jeśli w pierwszym okresie nie wznieśli wszystkich świątyń, to teraz mają większą pulę do wykorzystania. Drugi okres dobiega końca, gdy zostanie zagranych 7 żetonów calpulli i przynajmniej jeden gracz zbudował wszystkie swoje świątynie. Kończymy rundę i przechodzimy do drugiego podliczenia punktów.


Zdobywanie punktów
1. Za każdy założony region gracz zdobywa punkty równe niebieskiej liczbie na żetonie calpulli.
2. Gracz, który ma duchową przewagę w danym regionie (największą liczbę poziomów świątyni) zdobywa punkty równe żółtej liczbie na żetonie calpulli. Drugi gracz zdobywa punkty równe niebieskiej liczbie, a trzeci białej liczbie na żetonie calpulli. Jeśli, któryś pionek Pilli Mexica stoi w pałacu cesarza, to gracz zdobywa dodatkowe 5 punktów.
3. Zasady podliczenia punktów są takie same jak w pierwszym okresie, a regiony za które przyznano punkty w pierwszym okresie są ponownie punktowane. Jeśli jakiś region nie został założony (brak żetonów calpulli), to gracze zdobywają punkty za przewagę duchową równą liczbie obszarów (pól). Wtedy drugi gracz zdobywa połowę tych punktów, a trzeci połowę punktów zdobytych przez drugiego gracza. Po zakończeniu drugiego podliczania punktów zwycięzcą zostaje gracz, który zdobył ich najwięcej.


Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Mexica jest nową planszówką w kolekcji G3, za której stworzenie odpowiadają M. Kiesling i W. Kramer. Jest to propozycja dla graczy ceniących budowanie strategii i efektywne wykorzystywanie szarych komórek. Choć przedstawienie zasad wymaga trochę czasu, to wbrew pozorom są dość proste i gracze w miarę szybko rozpoczynają zdobywanie wyspy. W grze nie ma praktycznie żadnej losowości, więc zwycięstwo zależy tylko od naszych działań i suchych przeliczeń matematycznych. W tej grze cały czas trzeba działać... Rozplanowywać regiony, budować świątynie, kontrolować wydarzenia na planszy, blokować przeciwników i walczyć o jak największą liczbę punktów. Rozgrywka toczy się bez wytchnienia, a na sam koniec przynosi wiele satysfakcji. W końcu podczas wycieczki do Ameryki Środkowej urobiliśmy się po łokcie. Serca graczy podbijają piękne świątynie, a ich trzymanie w dłoni jest bezcennym przeżyciem. Gra wypada świetnie zarówno przy dwóch, jak i czterech graczach. Do tego przy każdej partii możemy ćwiczyć inne drogi dojścia do zwycięstwa, więc jest dość regrywalna. Duży plus za instrukcję, która została przygotowana bardzo prosto i zwięźle (nie ma co liczyć na drzemkę w trakcie lektury). Mexica... Ach ten klimat, ach ta strategia...



Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzin  G3 na facebook'u, czeka tam na Was moc wrażeń i atrakcji.





A gdzie jeszcze zawitała Mexica

Tam gdzie... Kostki zostały rzucone!
 

0 komentarze :

Prześlij komentarz