czwartek, 27 listopada 2014

BUDOWNICZOWIE: ŚREDNIOWIECZE

liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
kategoria: ekonomiczne, strategiczne
czas gry: 30min.
opanowanie zasad: w mig
jakość: bardzo dobra
wielkość: 130x40x130
grywalność: znakomita
producent: Rebel
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

W metalowym, jakże kompaktowym pudełku znajdują się 42 karty robotników, 42 karty budynków, karta pierwszego gracza i 40 monet (25 srebrnych i 15 złotych). Wszystko kotłuje się na wolnej przestrzeni pudełka, ale że są tylko 3 rodzaje elementów, to tym razem nie jest to, aż tak istotne. Pudełko ze względu na swą wytrzymałość i niewielkie wymiary jest wręcz idealne na podróże, małe i duże.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Zatrudniamy robotników, wysyłamy ich do pracy i wznosimy budynki, które doprowadzą nas do zwycięstwa. Jednym słowem nie ma to jak dobry menadżer we właściwym miejscu. W końcu nawet w czasach średniowiecza bystry umysł był kluczem do sukcesu...

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...



Każdemu graczowi wręczamy kartę ucznia i 10 monet (1 złotą i 5 srebrnych). Uczniów jest czterech, więc jak gramy w mniejszym składzie, to pozostałych tasujemy z kartami robotników.  




Karty budynków tasujemy i układamy stroną "w budowie" do góry. Obok wykładamy w rzędzie 5 wierzchnich kart. Koło budynków kładziemy stos kart robotników i też odkrywamy 5 wierzchnich kart. Na środku kładziemy monety, które tworzą bank. Gracze działają po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W swoim ruchu gracz może wykonać 3 akcje (do wyboru są 4). Każda akcja może by powtórzona dowolną ilość razy. Jeśli mamy zapotrzebowanie na więcej, to za dodatkową akcję płacimy 5 monet. 

Rozpoczęcie budowy
Gracz wybiera 1 z 5 kart budynków i kładzie ją przed sobą.  Jednocześnie od razu uzupełnia puste miejsce w rzędzie budynków do dobierania. Każdy gracz może posiadać dowolną liczbę budynków "w budowie".

Najęcie robotnika
Tak samo działamy w przypadku robotnika, bierzemy 1 kartę i kładziemy przed sobą. (postępujemy jak w przypadku karty budynku).
Wysłanie robotnika do pracy
Gracz kładzie 1 ze swoich robotników przy swoim budynku "w budowie", tak aby materiały produkowane przez robotnika były na tym samym poziomie co materiały wymagane do wzniesienia budynku. Wysyłając robotnika do pracy płacimy odpowiednią ilość monet do banku (prawy górny róg na karcie robotnika). Robotnik pozostaje w tym miejscu do czasu, aż budynek zostanie ukończony. Kolejnych robotników umieszczamy w rzędzie obok wcześniej wysłanych do budowy. Za wysłanie robotnika ponosimy koszt 1 akcji. Następny robotnik wysłany do tego samego budynku (w danej turze gracza) kosztuje 2 akcje, kolejny już 3, itd. Jeśli robotnicy idą do różnych budynków, to za każdym razem ponosimy koszt tylko 1 akcji.

Wzięcie monet
Jak brakuje nam pieniędzy możemy pobrać monety z banku: 1 akcja = 1 moneta, 2 akcje = 3 monety, 3 akcje = 6 monet. 

W momencie, gdy suma materiałów produkowanych przez wszystkich robotników jest większa lub równa materiałom potrzebnym do wybudowania budynku, to zostaje on ukończony. Kartę budynku odwracamy na stronę "ukończony" i kładziemy z boku, tak aby można na bieżąco sumować punkty z ukończonych budynków u każdego gracza. Dodatkowo dostajemy zapłatę za wzniesienie budynku (liczba monet widoczna w lewym górnym rogu). Robotnicy najęci do tej budowy wracają do puli gracza, są znowu zwarci i gotowi do nowych działań. 

Maszyny
Wśród kart budynków znajdują się karty maszyn (dźwig, piła tarczowa, urządzenie miernicze i piec kaflowy). Jak maszyna zostanie wybudowana, to działa jak robotnik. Tylko jej praca wypada bardziej ekonomicznie, bo nie musimy płacić za jej działanie. Maszyny tak samo jak zwykłe budynki dają punkty zwycięstwa, które na bieżąco sumuje się z resztą punktów gracza.


Koniec gry
W sytuacji, gdy jeden z graczy na koniec swojej tury będzie miał 17 lub więcej punktów zwycięstwa, to pozostali gracze kończą kolejkę (tak aby każdy w trakcie gry wykonał tyle samo ruchów) i podliczamy punkty (za wszystkie budynki i maszyny, plus 1 punkt za każde 10 monet). Gracz z największą liczbą punktów zostaje zwycięzcą i przypada mu zaszczytny tytuł Największego Budowniczego Królestwa.


Krok czwarty, polubić czy nie...

Budowniczowie: średniowiecze jest grą szybką, prostą i przyjemną. Zasady tłumaczymy w lot, więc nawet nowi gracze w tempie błyskawicznym mogą dołączyć do rozgrywki. Gra jest bardzo uniwersalna, bowiem świetnie się przy niej bawią zarówno dorośli, jak i dzieci. Mechanika jest na tyle prosta, że nawet rezolutny 8-latek znakomicie sobie radzi. Rozgrywki są dynamiczne i mają nieźle wyważoną równowagę pomiędzy planowaniem strategii, szybkością działania i świetną zabawą. Co powoduje, że gra wypada tutaj idealnie zarówno w gronie dwuosobowym, jak i większym. Kompaktowe pudełko sprawdza się w podróżach i wizytacji u znajomych, dzięki czemu tytuł doskonale wypada w każdej sytuacji. Zarządzanie zasobami w średniowieczu jest świetnym treningiem przed większymi tytułami. W końcu nie ma to jak fantastyczna rozgrzewka. Cena ok. 50zł.

0 komentarze :

Prześlij komentarz