wtorek, 26 stycznia 2016

TERRA

liczba graczy: 2-6
wiek: 10+
kategoria: quizowe, towarzyskie
czas gry: ok. 60min.
opanowanie zasad: w mig
grywalność: bardzo dobra
mózgożerność: pobudzenie szarych komórek
jakość: bardzo dobra
gdzie: duży stół
producent: Bard
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

W dość pokaźnych rozmiarów pudełku znajdziemy planszę, 150 dwustronnych kart z pytaniami i 36 drewnianych znaczników w 6 kolorach (białym, żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim i fioletowym) oraz tekturowy stojak na karty z pytaniami. Na kartach znajdują się zdjęcia świetnie ilustrujące tematykę danego pytania, a podziały na planszy są jasne i przejrzyste. Dużym plusem gry jest bardzo dobra jakość wszystkich elementów i doskonała dbałość o szczegóły.

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Terra jest ciekawą propozycją gry quizowej, która może dostarczyć graczom informacji i ciekawostek dotyczących całej kuli ziemskiej. Gracze znający Faunę dostrzegą pomiędzy dwoma tytułami masę podobieństw, bo są oparte na tej samej mechanice rozgrywki (ten sam autor). O dziwo, nawet nie znając dokładnych odpowiedzi można zdobyć punkty za bycie po sąsiedzką z tą właściwą. Szeroka tematyka pytań powoduję, że w każdym uruchamia się tryb odkrywcy, a wiele informacji zaskoczy nie tylko dzieci. Jak wygląda emocjonująca podróż dookoła Ziemi? 


Krok trzeci, zgłębienie tematu...


Na przygotowanie wszystkiego wystarczy dosłownie chwila. Rozkładamy planszę, wstawiamy pytania w stojak (najlepiej do pełna, bo dobrze się trzymają pionu i nie widać odpowiedzi), każdy gracz wybiera komplet znaczników w ulubionym kolorze i startujemy...
 
Każdy gracz w swoim ruchu czyta hasło znajdujące się na górze karty i gracze rozpoczynają obstawianie odpowiedzi na planszy. Pierwszy znacznik kładzie gracz czytający pytanie (fajnie, bo może go postawić w dowolnym miejscu, ale jest zdany tylko na swoją wiedzę), a reszta działa zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kolejni gracze mogą sugerować się odpowiedziami pozostałych graczy, ale istnieje tu pewne ryzyko... Nie wiadomo kto ma rację...

Pytanie zatacza koło kilka razy, bo kilka rzeczy jest do obstawienie. Najpierw zawsze zaczynamy od regionu, czyli umiejscowienia na mapie. Później przechodzimy do kilku, bardziej szczegółowych informacji, które mogą być różne w zależności od tematu. Najczęściej są to data (powstania, zbudowania, odkrycia, ukończenie, czy też wydarzenia), wielkość (długość, szerokość, głębokość, wysokość, dystans, itp.) oraz liczba (właściwie czegokolwiek... stopni, dni, lat, kilogramów, godzin, karatów, procentów, ton lub przeróżne skale). 

Jak wszystkie kategorie zostaną obstawione, to przechodzimy do weryfikacji. Gracz czytający pytanie wyciąga je ze stojaka i na drugiej połowie karty znajdują się wszystkie odpowiedzi. Czasami nieźle można się ubawić, gdy gracze znajdują się na drugim końcu świata w stosunku do prawidłowej odpowiedzi. Za prawidłowe trafienie każdy dostaje 7 punktów, a przybliżoną odpowiedź (czyli na każdym sąsiadującym polu) 3 punkty. Po rozpatrzeniu odpowiedzi we wszystkich kategoriach gracze przesuwają się o odpowiednią liczbą punktów po torze punktacji i stojak z pytaniami idzie do kolejnego gracza. 

Gra toczy się przez określoną liczbę rund, którą ustala się na początku. W praktyce najlepiej sprawdza się 4-5 kolejek, bo jest to czas, w którym gra jeszcze się nie nuży, a jednocześnie można spokojnie powalczyć o punkty. Zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów na koniec gry.

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Terra zaprasza graczy w emocjonującą podróż dookoła kuli ziemskiej. Zasady tłumaczy się podczas wyciągania gry z pudełka, a mechanika jest tak prosta, że dzieci radzą sobie ze wszystkim bez mrugnięcia okiem. Można powiedzieć, że gra nie tylko zapewnia rozrywkę, ale też wzbogaca naszą wiedzę o świecie. Cuda natury, architektury, geografii, historia, wiedza o społeczeństwie i cała masa innych tematów wciąga graczy do niejednej dyskusji o życiu. Z tą grą znakomicie bawią się wszyscy, bez względu na wiek. Dorośli mogą sprawdzić swój zasób wiedzy zdobyty przez lata, a dzieci poćwiczyć intuicyjne obstawianie (7-latek obstawiający prawidłowo daty bez znajomości historii, to zjawisko niebywałe) i zainteresować się światem w koło nas (nagle najbardziej rozchwytywanymi książkami stały się albumy z cudami natury i zabytkami). Rozgrywki są bardzo krótkie i dynamiczne. Im więcej osób, tym gra staje się ciekawsza (przy 2 i 3 graczach jednak trochę brakuje rywalizacji). Wszystko jest znakomicie wykonane, a mapa świata i zdjęcia pozwalają graczom przenieść się w odległe zakątki świata. Jeśli poszukujecie wciągającej gry quizowej na rodzinne spotkania, to będzie to trafiona inwestycja. Terra gamy?

0 komentarze :

Prześlij komentarz