poniedziałek, 20 lipca 2015

OSADNICY Z CATANU JUNIOR

liczba graczy: 2-4
wiek: 6+
kategoria: planszowe, dla dzieci
czas gry: 30 min.
opanowanie zasad: chwila moment
jakość: znakomita
wielkość: 295x75x295
grywalność: bardzo dobra
producent: Galakta
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli co w pudełku piszczy...

W środku stacjonuje dwustronna plansza (wersja dla 2 graczy - mniej pól i dla 3 lub 2 graczy), kostka, 28 obozów piratów (po 7 w kolorze czerwony, żółtym, fioletowym i niebieskim), 28 statków (kolorystycznie jak w przypadku obozów), 90 żetonów "Tego i owego", 16 płytek z Koko, 4 pomoce graczy (po 1 dla każdego) i 1 pionek "Czarnodziobego". Plansza ma bardzo fajną grafikę (super klimat dla dzieci), obozy i statki są wykonany z wielką dbałością o detale, a i cała reszta gry prezentuje się znakomicie. Dla spragnionych ułatwień jest i wypraska...

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Piraci opływają bezkresne morza w poszukiwaniu wysp, na których będą zbierać trochę tego i owego oraz budować swoje obozy. Przed Wami wielka morska przygoda dla dzieci i nie tylko, dzięki której już 6-latki będą mogły zacząć poznawać słynny świat Osadników z Catanu...

 

Krok trzeci, zgłębienie tematu...

Na początku rozkładamy planszę (strona dla 2 graczy lub 3 i 4 graczy), układamy z boku żetony "Tego i owego" (mąka, drewno, owce, ananasy, szpady) dzieląc je na rodzaje i kładziemy po jednym z nich na kołach ratunkowych na planszy. Tasujemy płytki z Koko  i stawiamy je w postaci zakrytego stosu. 
Każdy gracz dostaje zestaw w wybranym w przez siebie kolorze, w którego skład wchodzą 7 obozów piratów, 7 statków oraz karta pomocy (z kosztem wykonania poszczególnych akcji). Prze rozpoczęciem rozgrywki każdy układa 2 swoje obozy piratów i 2 statki na polach początkowych, takiego samego koloru (kółka i statki). Pionek "Czarnodziobego" stawiamy na polu z zamkiem (z cyfrą 6).

Każdy gracz w swoim ruchu rzuca kostką, której cyfra wskazuje z jakiego pola gracze otrzymają żetony "Tego i owego". Jak, np. na kostce wypadnie "2", to można zdobyć żeton owcy, drewna lub ananasa. Warunkiem jest posiadanie obozu piratów przy danym polu (1 obóz = 1 żeton "Tego i owego"). Zawsze jak gracz wyrzuci "6", to przestawia na dowolne pole pionek "Czarnodziobego"  i dostaje dwa żetony "Tego i owego" z daną rzeczą. W późniejszych kolejkach pole, na którym stoi "Czarnodzioby" jest zablokowane i gracze posiadający w koło niego obozy nie otrzymują żetonów. 

Po rzucie kostką gracz może zbudować obóz piratów i/lub postawić statek i/lub zdobyć płytkę z Koko. Wszystkie czynności kosztują gracza odpowiednią liczbę żetonów, które musi zdobyć nim przejdzie do akcji. Ile i na co potrzeba żetonów widoczne jest na karcie pomocy gracza. Dodatkowo można dokonać wymiany własnych żetonów (1 żeton = 1 żeton z koła ratunkowego i/lub 2 żetony = 1 żeton z zasobów leżących obok planszy). 

Opłacalne jest zdobywanie płytek z Koko, bo dzięki temu zyskujemy bardzo przydatną pomoc w postaci dodatkowych żetonów, możliwości postawienia obozu/statku (bez płacenia) lub przestawienia pionka "Czarnodziobego". Gracz, który jako pierwszy zostanie właścicielem płytki z Koko stawia swój obóz na polu z zamkiem (z cyfrą 6), a w dalszej części gry stawiany jest tam obóz gracza, który ma najwięcej płytek z Koko.

Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy postawi swój 7 obóz piratów na planszy i od razu zostaje zwycięzcą.

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Osadnicy z Catanu w wersji dla Juniorów podbijają serca nie tylko najmłodszych graczy. Gra ma bardzo proste zasady, które nawet 6-latek potrafi świetnie wytłumaczyć nowym graczom. Dwustronna plansza ulepsza skalowalność rozgrywek w zależności od liczby graczy. Dzieciaki mogą potrenować umiejętność budowania długofalowej strategii, bo kolejność działań nie może być przypadkowa. Najpierw trzeba zdobyć właściwe żetony, potem dobrze je wykorzystać podczas żeglowania i budowania (zajmowanie kluczowych pozycji ma znaczenie), a potem jak najlepiej działać, aż do zwycięstwa. Dzięki kostce tytuł zyskuje trochę losowości, co pozwala wyrównać poziomy pomiędzy zróżnicowanymi wiekowo graczami (nie ma przewagi w strategii). Rozgrywki toczą się przyjemnie i są dynamiczne, więc nie przeciążają i nie nudzą młodszych graczy. Jest to tytuł, który może wprowadzić dzieci do wspaniałego świata planszówek (uwaga, mogą się wciągnąć na całego) i jednocześnie świetnie się sprawdzi podczas rodzinnych potyczek, bo i dorosły będzie musiał sprostać nie lada wyzwaniom (ogranie młodszych graczy wcale nie jest oczywistą oczywistością). Cena ok. 100zł (a gdzie najlepsza okazja cenowa?).
 

0 komentarze :

Prześlij komentarz