poniedziałek, 6 października 2014

EWOLUCJA

liczba graczy: 2-4
wiek: 12+
kategoria: karciane, strategiczne
czas gry: 30-60min.
opanowanie zasad: w miarę proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: 125x30x95mm
grywalność: bardzo dobra
producent: G3
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko Ewolucji należycie spełnia swoją rolę jeśli chodzi o przechowywanie elementów gry. Może zabrakło mu odrobiny dopasowania, ale jest naprawdę nieźle. W środku znajdziemy 84 karty, 25 znaczników oraz 2 kostki. Karty prezentują się znakomicie, są grube i sztywne, co przedłuża ich żywotność. Do tego są bardzo przejrzyste, dzięki czemu nie ma chaosu w trakcie rozgrywki. Reszta też prezentuje się bardzo dobrze, a małe plastikowe kostki z niewiadomych powodów wzbudzają we wszystkich graczach duże zainteresowanie.


Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Tym razem mamy okazję zabawić się w hodowców zwierząt, a właściwie twórców gatunków. Za pomocą kart nadajemy swoim zwierzętom dodatkowe cechy i podbijamy planetę tworząc własną populację. Zjedz lub zostaniesz zjedzony sprawdza się tu idealnie, bowiem do końca gry przetrwają tylko najsilniejsze gatunki.


Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Tasujemy karty i rozdajemy każdemu po 6, a z reszty tworzymy zakryty stos do dobierania, który umieszczamy na środku stołu. Obok kładziemy żetony żywności: czerwone - bank żywności, niebieskie - dodatkowe pokłady żywności, żółte - tkanka tłuszczowa. W zależności od liczby graczy w trakcie gry będziemy korzystać z jednej lub dwóch kości (2 graczy = 1 kostka, 3 - 4 graczy = 2 kości). Każda runda składa się z 4 faz, a w każdej fazie gramy po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W danej fazie kolejka może zataczać koło kilka razy. Rozpoczyna osobą, która wyrzuci najwięcej na kostce...


Faza pierwsza - ROZWÓJ
W trakcie swojej kolejki możemy wyłożyć jedną kartę z ręki. Tworzymy wtedy nowy gatunek kładąc kartę jaszczurką do góry lub wzmacniamy swoje zwierzę umieszczając kartę cechą do góry (zwierzę nie może posiadać dwóch takich samych cech, z wyjątkiem tkanki tłuszczowej). Pewne cechy jak, np. komunikacja lub symbioza są podwójne i kartę kładziemy wtedy na parze zwierząt. Po kolei wykładamy po jednej karcie, w trakcie swojej kolejki możemy spasować (jeśli nie chcemy użyć już żadnej z kart, które mamy na ręku). Fazę kończymy jak gracze nie mają lub nie chcą dołożyć już kart.


Faza druga - OKREŚLANIE ZASOBÓW W BANKU ŻYWNOŚCI

Przyszła pora nakarmić zwierzęta, więc najpierw określamy ile jedzenia będzie w banku żywności w danej kolejce. 
2 graczy: rzut kostką + 2 = liczba żetonów
3 graczy: rzut 2 kostkami = liczba żetonów
4 graczy: rzut 2 kostkami + 2 = liczba żetonów 



Faza trzecia - ŻYWIENIE
Gracze po kolei biorą po jednym znaczniku żywności i umieszczają na jednym ze swoich zwierząt. Niektóre cechy, które mamy na parze zwierząt, jak np. komunikacja pozwalają na zabranie dwóch znaczników za jednym razem. Jeśli zwierzę nie posiada żadnych cech z czerwoną cyfrą "+1" lub "+2" w lewym górnym rogu, to wystarczy mu jeden żeton i jest już nakarmione. W przypadku cech zwiększających zapotrzebowanie na jedzenie musimy dołożyć o tyle więcej żetonów ile pokazują cyfry w lewym górnym rogu kart.  Jeżeli nasze zwierzę posiada cechę "tkanka tłuszczowa" i jest już nakarmione, to w swojej kolejce możemy zamiast czerwonego żetonu wziąć żółty żeton tkanki tłuszczowej i umieścić go na niej. Tym sposobem nasz zwierzak będzie posiadał własny zapas pożywienia, który będziemy mogli wymienić na niebieski żeton jedzenia, gdy takowego będzie nam brakowało. 

Faza czwarta - WYMIERANIE GATUNKU I DOBIERANIE KART
Zwierzęta, które nie zostały nakarmione giną i są ściągane na stos kart odrzuconych danego gracza. Jeśli żyły w parze połączone jakąś cechą z innym zwierzęciem, to wspólna cecha też zostaje odrzucona. Później rozdajemy karty graczom. Każdy dostaje liczbę kart równą liczbie zwierząt, które u niego przeżyły + 1. W przypadku, gdy żadne zwierzę gracza nie przetrwało i nie ma kart na ręku, to gracz dostaje nowy zestaw 6 kart. Wszystkie znaczniki ściągamy ze zwierząt (poza tkanką tłuszczową) i kolejna osoba zaczyna fazę rozwoju.

Koniec gry
W chwili, gdy skończy się talia kart do dobierania kończymy rundę fazą wymierania i liczymy punkty. Za każde zwierzę, które przetrwało dostajemy 2 punkty, a za każdą jego cechę +1 punkt. Dodatkowo dostajemy +1 punkt za cechy zwiększające wymagania żywieniowe (drapieżnik i duża masa ciała) oraz +2 punkty za pasożyta. Osoba z największą liczbą punktów zostaje zwycięzcą, a w przypadku remisu punktowego gracz z największą liczbą kart w swoim stosie kart odrzuconych.

Dodatkowy komentarz... 
1) Cecha drapieżnika jest używana w fazie żywienia. Zamiast wzięcia żetonu (nawet gdy w banku już nie ma żetonów żywności) gracz może zaatakować inne zwierzę (nie może tego zrobić jeśli ma pełne zasoby tkanki tłuszczowej). Jeżeli ofiara nie posiadała wystarczających cech do obrony, to ją zjadamy i dostajemy 2 niebieskie żetony pożywienia, a ofiara trafia na stos kart odrzuconych swojego właściciela.  
2) Cecha tkanki tłuszczowej - 1 karta = 1 żółty znacznik, wtedy zwierzę ma uzupełniony jej zapas. Zamiast brać 1 czerwony żeton z banku można zamienić swój 1 żeton tkanki tłuszczowej na dowolną ilość niebieskich żetonów żywności.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Ewolucja jest karcianką wprowadzającą do rozgrywek trochę strategii, planowania i szybkiego działania, inaczej zostaniemy pożarci żywcem. Jeśli chodzi o wiek, to gra jest właściwie uniwersalna. Świetnie sprawdzi się na rodzinnych rozgrywkach, jak i w zaciętych partiach w gronie dorosłych. Zasady są w miarę proste i już 8-latek sobie spokojnie radzi, choć ewolucji jeszcze nie przerabiał (więc wiek 12+ jest tutaj raczej na wyrost). Tworzenie populacji i rozwijanie gatunków powoduje, że zasady rządzące światem przyrody stają się tak jasne i przejrzyste jak nigdy na lekcjach biologii. Gra jest bardzo dynamiczna i w sumie szybka, a co najważniejsze emocje utrzymują się na wysokim poziomie do ostatniej kropli krwi. Karty są bardzo dobrej jakości, a opisy na cechach są bardzo jasne i przejrzyste, co bardzo ułatwia rozgrywkę. Ze względu na małe rozmiary i niewiele miejsca potrzebnego do rozgrywki gra znakomicie sprawdzi się na wyjazdach. Pora zacząć ćwiczyć szybkość i ostry wzrok, bo do końca przetrwają tylko najsilniejsi. Cena ok. 30zł.

 
 Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzin  G3 na facebook'u, czeka tam na Was moc wrażeń i atrakcji.

0 komentarze :

Prześlij komentarz