piątek, 24 października 2014

CARCASSONNE: 5. DODATEK - OPACTWO I BURMISTRZ

liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: towarzyskie, kafelkowe, strategiczne
czas gry: 45-100min.
opanowanie zasad: w miarę proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: 190x70x140mm
grywalność: bardzo dobra
producent: Bard, Mindok
ocena: 4/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

W pudełku o standardowych wymiarach dodatków do Carcassonne znajdziemy 12 płytek terenu, 6 płytek opactw, po 6 drewnianych figurek burmistrza, stodół i wozów (w 6 kolorach, po 1 dla każdego gracza). Wszystkie elementy, jak i reszta dodatków do Carcassonne są świetnej jakości. Można tylko dodać, że jak zwykle. Fajnie jakby ktoś w końcu pomyślał o przechowywaniu wszystkich dodatków wraz z podstawką, której pudełko nie jest jednak w stanie pomieścić wszystkiego, a przechowywanie dodatków w oddzielnych pudełkach wypada jakoś nieekonomicznie.


Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Dodatek Opactwo i burmistrz daje nowe możliwości fanom Carcassonne poszukujących kolejnych wrażeń. Budując miasta możemy stworzyć metropolię, w której będzie władał burmistrz. Kupcy rozpoczną handel na traktach, chłopi zaczną stawiać stodoły, a opactwa rozwiążą patowe sytuacje na stole...

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Do rozgrywki potrzebujemy wersji podstawowej Carcassonne (możemy też wykorzystać dowolny zestaw dodatków). Łączymy 12 nowych płytek terenu z tymi z podstawy. Do zasobów podwładnych dodajemy każdemu graczowi burmistrza, stodołę oraz wóz. Plus każdy otrzymuje swoją własną płytkę opactwa. I już możemy przejść do rozgrywki.... Oczywiście obowiązują nas podstawowe zasady gry (na temat, których można poczytać tutaj).

Opactwa
W trakcie swojej kolejki w zamian za dociąganie płytki z woreczka możemy użyć opactwa, które pozwala nam uzupełnić newralgiczne punkty (tzw. trudne dziury). Są to puste miejsca otoczone z czterech stron płytkami, a my czekamy i czekamy, aby zakończyć swoje miasto, trakt lub klasztor. Na płytce opactwa możemy ustawić swojego podwładnego według standardowych zasad. Jeśli kończymy w ten sposób miasto trakt lub klasztor (kładąc 9 płytkę), to liczymy za nie punkty.


Płytki terenu
Dzięki dodatkowi zdobywamy 12 nowych płytek terenu, które wprowadzają ciekawe rozwiązania w rozbudowie, np. studnia, czy tunel pod miastem, który powoduje, że trakt biegnie nieprzerwanie.



Burmistrz
Możemy go postawić w mieście nie zawierającym jeszcze żadnych podwładnych. W chwili wystawiania liczy się on jak każdy inny podwładny, ale przy podliczaniu punktów liczymy go za tylu ludzi ile jest proporców (niebieskich herbów) na płytkach w mieście. W sytuacji, gdy w mieście nie ma żadnych proporców burmistrz nic nam nie daje (liczy się jako 0 podwładnych). 

Wóz
Możemy go wystawić na trakt, miasto lub klasztor zamiast ustawiania zwykłego podwładnego. Tak jak w przypadku burmistrza wystawiamy go w sytuacji, gdy w tych lokalizacjach jeszcze nie stoi żaden podwładny. W chwili liczenia punktacji wóz liczy się jak zwykły podwładny. Po zakończeniu podliczania możemy go zabrać z powrotem do swoich rezerw lub przestawić na klasztor, miasto lub trakt, które łączą się z elementem właśnie ukończonym. Należy jednak pamiętać, że wciąż działa zasada według, której można go umieścić w lokalizacji bez podwładnych. 

Stodoła
W sytuacji, gdy dokładamy płytkę, która będzie tworzyć poczwórne połączenie płytek w obrębie pola, to na ich styku możemy postawić stodołę. Jak stodoła stanęła na polu, na którym znajdowali się chłopi, to następuje natychmiastowe podliczenie punktów i wracają oni do rezerw graczy. Wtedy gracz posiadający najwięcej chłopów w gospodarstwie dostaje 3 punkty za każde skończone miasto, a jeśli gramy z dodatkiem Kupcy i budowniczowie i mamy też wystawioną świnię, to otrzymujemy wtedy po 4 punkty za miasto. W każdym gospodarstwie może być tylko jedna stodoła, ale jest taka możliwość, że dwa niezależne gospodarstwa połączą się w trakcie dokładania płytek. Stodoła stoi gdzie stała do końca gry, więc jak na polu pojawią się nowi chłopi i połączą się z gospodarstwem, w którym jest stodoła to znowu przechodzimy do podliczenia punktów. Wtedy za każde połączone miasto dostajemy już tylko 1 punkt, a w przypadku świni 2 punkty. Przy końcowym podliczaniu punktów w trakcie gry właściciel stodoły dostaje 4 punkty za każde ukończone miasto łączące się z tym gospodarstwem. Nawet jak znajduje się tam kilka stodół, to każda przynosi punkty.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Dodatek Opactwo i burmistrz wprowadza trochę urozmaicenia do rozgrywek, ale rewelacji to tu nie ma. Płytka opactwa przydaje się pod względem praktycznym, bo chwilami dziury w miastach były denerwujące. Szczególnie, to oczekiwanie na pasującą płytkę, która coś nie chciała się pojawić. Teraz w przypadku takiego problemu możemy wypełnić lukę w mieście lub na trakcie. Wprawdzie tylko raz w trakcie gry (1 płytka na gracza), więc decyzję trzeba dobrze przemyśleć, a i całość Carcassonne wizualnie wygląda wtedy o wiele lepiej. Burmistrz daje niezłą przewagę w trakcie walki o dane miasto. Jak się postaramy i zapewnimy dużo proporców, to możemy wygrać pojedynek w przedbiegach. Chyba, że trafimy na godnego przeciwnika, który podstępnie połączy swoje miasto z naszym i będziemy mieć przypadek, w którym dwóch burmistrzów będzie walczyć o władzę. W takim przypadku będziemy musieli ratować się resztą podwładnych. Wóz poza tym, że wygląda inaczej to po prostu robi za dodatkowego podwładnego z opcją przemieszczania się (w końcu jest na kółkach). Nowe płytki terenu szczególnie sprawdzają się przy rozgrywkach w 5-6 osób, bowiem wtedy im więcej płytek tym lepiej. W innym przypadku możemy zbyt szybko skończyć grę z lekkim niedosytem. Stodoła jakoś drętwo wypada, ale w końcu ma tylko majestatycznie stać. Usprawnia ruch chłopów w gospodarstwach, czyli pozwala szybciej podliczać za nich punkty i zabierać ich z powrotem do rezerw. Powoduje to, że unikamy zamrożenia chłopów na kafelkach do końca gry. Natomiast w praktyce stodoły jakoś leżą zapomniane i giną w tłumie innych ciekawszych dodatków. Cena ok. 35zł.

2 komentarze :

  1. Fajnie krok po kroku wszystko opisane, zaakcentowany jest każdy element pudełka. Razi mnie tylko momentami stylistyka i interpunkcja. Warto nad tym troszkę popracować (przy czym nie mówię tego po to, żeby wytknąć Ci jakieś błędy i czerpać z tego satysfakcję. Wręcz przeciwnie - z troską o dobre dzieło zgłaszam moją drobną uwagę ku zbudowaniu ;) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... Dzięki i dzięki! ;) Cieszę się, że koncepcja się podoba (chyba). W temacie interpunkcji i literówek mam świadomość ich istnienia. Zbyt szybkie czytanie powoduje brak dostrzegania szczegółów (przynajmniej tak drobnych). Co do stylu, to płynących myśli nie da się zmienić. Po prostu każdy ma swój własny... Mały, ale nie ciasny. :)

      Usuń