środa, 15 października 2014

HAWANA

liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
kategoria: ekonomiczne, strategiczne, towarzyskie
czas gry: 30-45min.
opanowanie zasad: w miarę proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: 295x55x295mm
grywalność: duża dynamika
producent: Lacerta
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Hawana dzięki klimatycznym ilustracjom wprowadza nas w atmosferę Kuby, która przejawia się leniwym odcieniem sjesty, handlem na czarnym rynku, czy też chęcią przywrócenia dawnej świetności pięknym budynkom. W pudełku znajdziemy 80 drewnianych znaczników materiałów budowlanych (po 10 cegły, gliny, piaskowca i szkła oraz 40 sztuk gruzu), 1 worek na wszystkie znaczniki, 30 żetonów budynków (bardziej tekturowych kart), 52 karty akcji (4 zestawy po 13 kart dla każdego gracza), 60 żetonów peso (36 x 1 peso i 24 x 3 peso, zawsze łatwiej się gra jak pieniądze mają określoną walutę, więc za to na wstępie duży plus), 15 robotników (drewniane ludziki w grach wprost umilają rozgrywkę, drugi plus do kolekcji). Jak widać elementów jest sporo, więc żeby ułatwić graczom żmudne rozdzielanie wszystkiego przed każdą rozgrywką w pudełku zdecydowanie przydałaby się porządna wypraska. Chociaż nie ma co narzekać, w końcu jest cały jeden woreczek strunowy, do którego możemy wrzucić pieniądze i ludzi, więc chaos jest zminimalizowany.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Naszym zadaniem jest przywrócić Hawanę do jej dawnej świetności. W trakcie wznoszenia budynków będziemy musieli zmierzyć się z nie lada przeszkodami, od leniwego funkcjonowania (sjesta), przez złodziei szukających łatwych łupów, po przeciwności losu i zaburzenia sytemu (czarny rynek). Przy stole będzie królowało przeliczanie pieniędzy i jak najszybsza chęć zysku, co doprowadzi graczy do szybkiego reagowanie na akcje dziejące się przy stole, więc przed nami duża dynamika i wielkie emocje. Pomnażanie majątku (pieniądze, materiały budowlane, robotnicy) spowoduje, że będziemy wznosić wspaniałe budynki, które doprowadzą nas prosto do zwycięstwa.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

W zasięgu graczy kładziemy woreczek (do którego wrzuciliśmy wcześniej wszystkie 80 znaczników materiałów budowlanych), żetony monet oraz robotników i żetony budynków (najlepiej w zakrytym stosie, jednym lub dwóch). Na środku rozkładamy w dwóch rzędach 12 żetonów budynków i upewniamy się, że na skrajnych miejscówkach (z lewej lub prawej) znajduje się przynajmniej 1 żeton o wartości 1, 2 lub 3. Jeden z graczy losuje 3 materiały budowlane, które umieszczamy koło 12 budynków wraz z 4 żetonami peso.

Każdy z graczy dostaje 13 kart akcji (karty zestaw ma z tyłu inny kolor drzwi, więc występują w 4 kolorach) i 2 karty pomocy, które mają ułatwić spamiętanie czynności wykonywanych w trakcie gry. Zanim rozpoczniemy grę warto poświęcić chwilę na oswojenie się z opisami na kartach. Chociaż wiadomo, że pierwsza partia pozwoli nam się w praktyce zapoznać z ich działaniem, to jednak znacznie usprawni to rozgrywkę. W razie jakiś wątpliwości karty są bardzo dobrze opisane w instrukcji. Każdy z graczy wybiera 2 spośród trzymanych na ręku kart i kładzie zakryte przed sobą. Jak wszyscy już je wybrali, odkrywamy je i każdy układa je przed sobą według zasady, że karta o najniższej wartości jest zawsze po lewej stronie.

Każda runda składa się z 3 faz:
  1. Przeprowadzenia 2 akcji i kupna budynków.
  2. Uzupełnienia środkowego pola gry (budynki, peso, materiały budowlane).
  3. Zagrania nowych kart akcji.
Faza 1 - przeprowadzenie akcji i zakup budynków
Gracz będący właścicielem odkrytej karty o najniższej wartości rozpoczyna rundę. Wykonuję on 2 akcje w dowolnej kolejności i może przejść do zakupu budynków (wykonania akcji nie można ominąć, chyba, że karta na to pozwala). Potem kolejka przechodzi na gracza posiadającego najmniejszą kartę o kolejnej wartości. Obie zagrane karty leżą przed każdym z graczy do końca rundy.

Zakup budynków
Gracz w swojej kolejce może kupić dowolną ilość budynków znajdujących na skraju z prawej lub lewej strony (czyli zawsze są 4 do wyboru). Na dole każdego żetonu z budynkiem są podane wymagania jakie trzeba spełnić do zakupu (np. karta architekta + 1 piaskowiec). Jeśli płacimy materiałami budowlanymi, to usuwamy (do pudełka) odpowiednią liczbę gruzu i kolorowych materiałów budowlanych, a żetony monet i robotników oddajemy do zasobów ogólnych. W czasie kupowania można zapłacić 5 peso zamiast robotnika, a zamiast 1 kolorowego materiału budowlanego gracz może usunąć 7 znaczników gruzu. W chwili, gdy w danym rzędzie zostaną tylko 2 znaczniki budynków, to je rozsuwamy i układamy pomiędzy 4 kolejne.

Faza 2 - uzupełnianie środkowego pola gry
Losujemy z worka 3 znaczniki materiałów i kładziemy koło budynków. Dokładamy 3 peso z zasobów ogólnych. Materiały i peso niewykorzystane wcześniej pozostają na swoim miejscu.

Faza 3 - zagranie nowych kart akcji
Każdy z graczy (zgodnie z kolejnością jaką grali w danej rundzie) wybiera 1 kartę z ręki i kładzie ją zakrytą na wierzchu jednej z kart, które ma wyłożone przed sobą. Jak wszyscy już tego dokonali, to każdy odkłada kartę, którą przykrył na swój stos kart odrzuconych i odkrywa wyłożoną kartę. Kolejność układania kart i zagrywania kart akcji przez poszczególnych graczy jest taka sama jak w fazie 1. Dalej rozgrywamy rundę według wcześniejszy zasad. Jeśli na końcu 3 fazy gracz będzie posiadał tylko 2 karty na ręku, to może wziąć cały swój stos kart odrzuconych na rękę. 

Zbliżając się do końca...
Gra dobiega końca jeśli, któryś z graczy będzie miał przynajmniej 25 punktów (2 graczy) lub 20 punktów (3 graczy), bądź 15 punktów (4 graczy) i wtedy ta osoba zostaje zwycięzcą. Jeśli będzie miała miejsce sytuacja, w której nikt nie przekroczy takiej granicy, a skończą się żetony budynków lub materiały budowlane, to wtedy osoba z największą liczbą przypadków zostaje zwycięzcą.


Krok czwarty, polubić czy nie...

Hawana jest znakomitym tytułem wprowadzających graczy w arkana gier ekonomicznych, gdzie bez dobrej strategii trudno będzie wygrać. Dodatkowo w tym przypadku liczy się elastyczność i refleks w podejmowaniu właściwych decyzji, ponieważ układ na stole potrafi się dynamicznie zmieniać. Zasady gry, jak i mechanika są w miarę proste, więc bez trudu wprowadzimy nowych graczy. Ze względu na to, że akcji nie musimy spamiętać, ponieważ przez całą rozgrywkę prowadzą nas opisy na kartach, to wprawieni gracze nie mają co liczyć na przewagę nad nowicjuszami. Tutaj zwycięzcą może zostać każdy. Wystarczy tylko, że będzie nadążał za akcją i budował dobrą strategię. Gra nie przytłacza, a jednocześnie wymaga sprawnego pogłówkowania, więc zadowoli niejednego gracza. Już nawet 8-latek znakomicie sobie radzi w rozgrywkach (choć trzeba przyznać, że jest przetrenowany w bojach rozgrywek wszelakich), więc będziemy mogli wyciągnąć Hawanę zarówno na partyjki w gronie rodzinnym lub wśród starszych wyjadaczy (kiedy to będziemy mogli w pełni ujawnić swoją przebiegłą naturę) i czerpać przyjemność samą w sobie lub zapoczątkować wieczór gier. Cena ok. 90zł.

1 komentarz :