wtorek, 19 kwietnia 2016

PENTOS

liczba graczy: 2-5
wiek: 7+
kategoria: karciane, towarzyskie
czas gry: 20-30min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: bardzo dobra
grywalność: bardzo dobra
mózgożerność: nie przeciąża
gdzie: tam gdzie płasko
producent: Trefl Joker Line
ocena: 5/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

W pudełku znalazło się 45 kart składników (te z czarnym rewersem) o wartościach od 1 do 9 w pięciu kolorach (żadna karta się nie powtarza) oraz 10 kart specjalnych (5 różnych po 2 sztuki). Same karty są utrzymane w ciekawym klimacie. Proste z humorystycznymi grafikami i jednocześnie nieprzekombinowane. Zaletą gry jest malutkie kompaktowe pudełko, charakterystyczne dla całej serii Trefl Joker Line.

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Pentos jest lekką grą stworzoną przez Bruno Cathalę, która wprowadza graczy w magiczny świat tworzenia mikstur i powalania przeciwników mocnymi czarami. W praktyce wygląda to jednak tak, że zbieramy odpowiednie karty i budujemy jak najlepsze układy. Dzięki odpowiednim zestawieniu kart możemy znacznie umknąć rywalom, a najlepiej nie dać się zamienić w ropuchę...

Krok trzeci, zgłębienie tematu...

Na początku tasujemy wszystkie karty składników i odkrywamy z zakrytego stosu 6 kart. Układamy je w 3 kolumnach po 2 sztuki. Tasujemy też karty specjalne i odkrywamy 2 z nich.  Jednym słowem przygotowanie trwa minutę osiem, więc raz dwa możemy przejść do rozgrywki...

Każdy gracz w swoim ruchu może wykonać 1 z 3 akcji:
  • dorzucić składnik do kotła - dokładamy po jednej karcie do każdej kolumny (od lewej do prawej), jeśli po tej akcji w każdej kolumnie będą się znajdować po 2 karty w tym samym kolorze i/lub tej samej wartości, to gracz może zabrać jedną kartę na rękę,
  • skosztować miksturę - można wybrać kolumnę, z której weźmiemy wszystkie karty w tym samym kolorze lub o takiej samej wartości,
  • rzucić czar - wykładamy konkretne układy kart z ręki, które mogą przynieść większe lub mniejsze korzyści, wszystkie 9 kart w jednym kolorze pozwala od razu wygrać grę - Megalos, dzięki kartom o tej samej wartości w 5 różnych kolorach można zakończyć rundę bez punktów karnych - Pentos, wyłożenie 3 kart o tej samej wartości lub 3 kolejnych liczb w tym samym kolorze pozwala zdobyć jedną z odkrytych kart specjalnych - Mikros.

Karty specjalne
Joker - zastępuje dowolną kartę, a pozostałe karty dają natychmiastowe korzyści. Dzięki nim można dobrać karty z wybranego stosu, pozbyć się kart z ręki przekazując je innemu graczowi lub coś mu zabrać, dobrać karty z dowolnej kolumny lub też po prostu odrzucić wybrane karty z ręki.

Gracze rozgrywają 3 rundy, a na koniec każdej z nich podliczają punkty za karty na ręku. Jeśli gracz zakończył rundę wykładając Pentos, to zostaje bez punktów. Pozostali za każdą kartę wchodzącą w skład sekwencji kolejnych liczb w danym kolorze dostają po 1 punkcie za każdą sztukę. Reszta kart przynosi punkty równe swojej wartości. Dlatego wcześniejsze dobieranie kart nie jest tutaj przypadkowe, bo naszym celem jest zakończyć grę z jak najmniejszą liczbę punktów. Ostatecznym zwycięzcą zostaje gracz, któremu uda się wyłożyć Megalos lub będzie miał najmniej punktów.

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Pentos jest prostą i lekką grą karcianą, która może wciągnąć graczy w każdym wieku. Zasady tłumaczy się dość szybko i nawet dzieci dobrze łapią kolejność działań. Co ciekawe nie dostajemy tutaj żadnych kart na rękę tylko niczym dobry myśliwy musimy zdobyć coś dla siebie. Oczywiście bez dobrej strategii za daleko tu nie zajdziemy, bo zbierając karty na chybił trafił można się nieźle obłowić punktami na koniec, a przecież nie o to tutaj chodzi. Po pierwsze nie opłaca się w ogóle nie brać kart, bo tym sposobem inni gracze będą łatwo mogli uzbierać to na czym im zależy. Poza tym przy dokładaniu kart będziemy musieli zabrać jakąś kartę, a jak już do tego dojdzie to warto do czegoś dążyć. Poza tym wyłożenie najsłabszej kombinacji może być inwestycją w większe korzyści wynikające z działania karty specjalnej. Jednym słowem gra nie przeciąża, ale wymaga jednak rozruszania szarych komórek. Dzięki czemu świetnie sprawdza się jako lekkie urozmaicenie pomiędzy cięższymi tytułami lub po prostu małe co nieco na chwilę relaksu w doborowym towarzystwie. Można powiedzieć, że temat jest tu trochę na doczepkę, co akurat w tym przypadku świetnie się sprawdza, bo odnajdą się tutaj nawet fani karcianych klasyków. Jakby zalet było jeszcze za mało, to do tego wszystkiego Pentos mieści się w poręcznym i kompaktowym pudełku, więc nic tylko zabrać w kieszeń i w drogę...



Dziękuję wydawnictwu Trefl Joker Line za przekazanie gry do recenzji.

0 komentarze :

Prześlij komentarz