niedziela, 29 grudnia 2013

iKNOW






liczba graczy: 2-6
wiek: 15+
kategoria: planszowe, towarzyskie, quiz
czas gry: ok. 45min.
opanowanie zasad: błyskawiczne
jakość: bardzo dobra
wielkość: 220x220x80mm
grywalność: niezła
producent: Tactic
ocena: 5/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

iKNOW skryło się w zgrabnym białym pudełku zachwycającym swoją prostotą.  Po jego otwarciu znajdziemy w środku  planszę do gry, 400 kart z pytaniami, po 6 pionków iKNOW i iBET, 50 żetonów oraz 1 pionek kategorii. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości i prawie nie ma się do czego przyczepić. Prawie... W środku pudełka jest wyspa z pytaniami, a w koło niej wszystko wesoło lata. Znacznie wygodniej byłoby jakby żetony i pionki miały także swoje miejsce noclegowe, ale nie przeszkadza to wcale w użytkowaniu gry.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

iKNOW jest typowym przedstawicielem gier quizowych z nutką hazardu. W trakcie odpowiadamy na pytania w 4 kategoriach (ludzie, świat, historia oraz kultura) i obstawiamy prawidłowe odpowiedzi. Osoba, która pierwsza zdobędzie 20 punktów zostaje zwycięzcą.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Kładziemy planszę na środku stołu i każdy z graczy wybiera kolor swoich pionków (pionek iKNOW służący do wybierania po ilu podpowiedziach chcemy odpowiedzieć na pytanie i pionek iBET do obstawiania prawidłowych odpowiedzi) oraz rozdajemy po jednym białym żetonie. Wybieramy gracza, który będzie czytał pytanie i wybiera on kategorię (ludzie, świat, historia lub kultura). Gracz po jego lewej stronie ustawia swój pionek na planszy, a reszta robi to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Na planszy znajdują się po dwa pola na: jedną podpowiedź, dwie podpowiedzi oraz trzy podwodzi. Każde z nich odpowiednio za 3, 2 i jeden punkt. Po ustawieniu wszystkich pionków iKNOW następuje rozstawienie pionków iBET (w tej samej kolejności) na dobrą lub prawidłową odpowiedź któregoś z graczy. 
I wreszcie następuje kulminacyjny moment przeczytania pytania, a potem każdej pojedynczo podpowiedzi. Gracze udzielają odpowiedzi w kolejności jak stoją na planszy (od najbardziej wytłuszczonego kwadracika z trzema kropeczkami), a na koniec gracz czyta odpowiedź i następuje przyznawanie punktów. Jeśli gracze prawidłowo odpowiedzieli, to otrzymują tyle punktów ile jest kropek na polu, na którym stali (biały żeton - 1 punkt, czarny żeton - 5 punktów). Za dobre obstawienie odpowiedzi gracz dostaje dodatkowy punkt, a za błędne musi oddać jeden żeton. Gracz czytający pytanie dostaje bonus w postaci dwóch żetonów. Po podliczeniu karty z pytaniami przechodzą do gracza siedzącego po lewo, a gracz który jako pierwszy udzielił poprawnej odpowiedzi w poprzedniej kolejce wybiera kategorię i ustawia się jako pierwszy na planszy. W przypadku, gdy nikt nie udzielił poprawnej odpowiedzi kategorię wybiera gracz czytający, a reszta rozstawia się w kolejności wskazówek zegara. Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy zdobędzie 20 punktów.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Z całą pewnością nie jest to gra, którą można by zaliczyć do kategorii lekkich, łatwych i przyjemnych. Choć w trakcie rozgrywki można prowadzić niezobowiązujące konwersacje, to jednak pytania do najprostszych nie należą, co może frustrować niektórych graczy. Bardzo ciekawym urozmaiceniem jest możliwość obstawiania prawidłowych odpowiedzi innych graczy, co wprowadza burzę emocji nad stołem. Na pewno odnajdą się tutaj fani gier quizowych, którzy w trakcie rozgrywek lubią poszerzać swoją wiedzę. Do zalet iKNOW możemy zaliczyć bardzo proste zasady, jej kompaktowość, całkiem sporą pulę pytań oraz bardzo dobre wykonanie. Cena gry oscyluje w okolicach 100zł.

0 komentarze :

Prześlij komentarz