środa, 8 stycznia 2014

ASY PRZESTWORZY




 


liczba graczy: 2
wiek: 10+
kategoria: karciane, dla dzieci, strategiczne
czas gry: ok. 30min. 
opanowanie zasad: dość proste 
jakość: bardzo dobra 
wielkość: 155x110x30mm 
producent: Fox Games
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Kolejne zetknięcie z Fox Games spowodowało kolizję z grą Asy przestworzy. Tytuł zapakowany jest w kompaktowe pudełko, które od razu przyciąga wzrok swoją grafiką. Jego wnętrzności kryją 55 kart, w tym po 20 kart samolotów Ententy i samolotów Państw Centralnych oraz 15 kart zwycięstwa. Karty przedstawiające samoloty z I wojny światowej mogą być gratką dla małych pasjonatów, a znakomite wykonanie gry powoduje, że trudno się nią nie zachwycać.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Dwóch graczy ma możliwość stanąć, a właściwie polatać po dwóch stronach barykady w czasie I wojny światowej. Zacięta karciana rozgrywka trwa do czasu, aż ktoś polegnie. Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie więcej kart zwycięstwa.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Każdy z graczy posiada swoją talię kart, w której znajduje się 20 różnych samolotów. Samoloty posiadają 5 cech charakterystycznych (prędkość, manewrowość, siłę ognia, pułap i zasięg), a każda z cech posiada wartości od 1 do 5. Na początku należy zdecydować, który z graczy będzie dowódcą sił Ententy, a który Państw Centralnych. 15 kart zwycięstwa rozkładamy odkryte na środku w 5 stosach odpowiadającym 5 cechom charakterystycznym samolotom (dla przypomnienia są to zasięg, manewrowość, prędkość, pułap oraz siła ognia). Gracze kładą przed sobą swoje karty w zakrytych stosach i z jego wierzchu biorą 5 kart do ręki. W trakcie rozgrywki gracze toczą pojedynki o kartę zwycięstwa. 
Pierwszy pojedynek dotyczy karty z cechą "Pułap". Każdy z graczy wybiera kartę spośród tych, które trzyma na ręku i kładzie ją zakrytą przed sobą, a następnie obaj gracze jednocześnie je odkrywają. Gracz z samolotem wyżej latającym (z wyższą wartością Pułapu) wygrywa pojedynek. W przypadku remisu dowódcy ponownie wybierają samolot z ręki i wszystko analogicznie toczy się dalej. Zwycięzca pojedynku zabiera kartę "Pułap" i decyduje o jaką kartę zwycięstwa będzie toczył się pojedynek w następnej rundzie (nie może to być karta z tą samą cechą, którą właśnie zdobył). Gracze trzymają odkryte karty zwycięstwa przed sobą, a po ich użyciu zakrywają je. Po pierwszym skończonym pojedynku każdy z graczy uzupełnia ilość kart na ręku do 5. Natomiast po kolejnych pojedynkach dobierają tylko po 1 karcie.

Koniec w dwóch odsłonach...
W pierwszy przypadku jednemu z graczy skończyła się talia kart (zarówno na ręku jak i na stosie), następuje wtedy podliczenie kart zwycięstwa i wygrywa gracz, który posiada ich najwięcej. W drugim przypadku koniec następuje w chwili, gdy jeden z graczy zdobędzie 8 kart zwycięstwa.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Asy przestworzy są świetną propozycją dla dwóch graczy, a ich pozytywne cechy można tylko mnożyć. Ze względu na strategiczne rozgrywki rodem z podniebnego pola walki z okresu I wojny światowej gra z pewnością znajdzie wielu fanów. Wielu graczy na pewno znajdzie tu powiązania do klasycznej karcianej "wojny" (w końcu nie raz się ją rozgrywało w czasach dzieciństwa), ale jednocześnie jest tu wiele elementów, które powodują, że "wojna" nigdy nie była tak emocjonująca. Kompaktowe pudełko, bardzo dobra jakość, poszerzenie wiedzy na temat I wojny światowej (do gry jest dołączony słowniczek z pojęciami mogącymi sprawić trudność, a każda z kart powoduje, że samoloty z I wojny światowej przestają być abstrakcją) i przystępna cena (ok. 40zł) powodują, że jest to tytuł wart nabycia.


Dziękuję wydawnictwu FOX GAMES za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzania ich profilu na Facebook'u, a nie umkną Wam nowości wciąż wpadające na rynek.

0 komentarze :

Prześlij komentarz