sobota, 18 stycznia 2014

ZAKAZANA WYSPA

liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
kategoria: rodzinne, kooperacyjne
opanowanie zasad: dość proste
jakość: znakomita
wielkość: 165x225x70mm
grywalność: bardzo dobra
producent: Gamewright, Rebel
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Pudełko przyciąga uwagę od pierwszego spojrzenia. Grafika, która została umieszczona na bajkowym metalowym pudełku sprawia, że nie możemy doczekać się spotkania z tajemniczą zakazaną wyspą, która została ukryta wewnątrz. Dowodem na zadbanie o najdrobniejsze szczegóły jest plastikowa wypraska, która powoduje, że wszystko trzyma się swojego miejsca i nie atakuje współlokatorów. W środku znajdziemy 24 tekturowe pola wyspy (można by tak tylko siedzieć i zgłębiać ich mglistą tajemnicę), 58 kart, 4 figurki skarbów (które każdy gracz chce zdobyć, choćby nie wiem co...), 6 pionków, wodomierz oraz znacznik poziomu wody. Patrząc na to wszystko ręce, aż się palą do rozpoczęcia gry...

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Odważni śmiałkowie wyruszyli na poszukiwanie skarbów. Przed nimi pełna przygód podróż na Zakazaną Wyspę. Na drodze do Kryształu Ognia, Posążka Wiatru, Kielicha Oceanu i Kamienia Ziemi spotka ich wiele niebezpieczeństw, bowiem w chwili wykradzenia skarbu wyspa miała zatonąć. Czy misję uda się zakończyć z sukcesem? Czy wszyscy śmiałkowie powrócą z wyspy? Czy poszukiwacze wrócą ze skarbami? Czas rozpocząć przygodę...

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku rozkładamy płytki wyspy według schematu pokazanego w instrukcji. Rozdzielamy Karty Zalania (z napisem Zakazana Wyspa) i Karty Skarbów (pomarańczowy deseń z tyłu) oraz Karty Śmiałków (inżynier, nurek, pilot, odkrywca, posłaniec i nawigator). Każdą z talii tasujemy osobno i kładziemy z boku w postaci zasłoniętych stosów. Obok rozłożonej Zakazanej Wyspy kładziemy 4 skarby. Już na samym początku (ledwo postawiliśmy stopy na lądzie) wyspa zaczyna tonąć. Przekładamy po kolei 6 Kart Zalania i równocześnie z każdą odkrytą kartą odwracamy odpowiadającą jej płytkę wyspy na stronę zalania (biało-niebieską). 

Potem tasujemy 6 kart Śmiałków i rozdajemy po jednej każdemu z graczy. Każdy śmiałek posiada wyjątkowe umiejętności, które są opisane na kartach (teraz jest dobry moment, aby się z nimi zapoznać). Następnie każdy chwyta za pionek odpowiadający kolorem swojej karcie Śmiałka i stawia na odpowiedniej płytce Zakazanej Wyspy (kolorowy symbol pionka znajduje się w prawym dolnym rogu Przystani Głupców i płytek Bram). Teraz rozdajemy każdemu po 2 karty Skarbów. 

Jeśli ktoś otrzyma kartę "Wzbiera Woda!", to należy ją wymienić na inną. Każdy z graczy kładzie przed sobą karty tak, aby wszyscy je dobrze widzieli. Ustawiamy Poziom Wody w zależności od stopnia trudności od jakiego chcemy rozpocząć (przy pierwszej rozgrywce najlepszy będzie poziom Początkujący) i w końcu przystępujemy do rozgrywki. Wybieramy gracza rozpoczynającego, a potem wszystko odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy z graczy w swojej kolejce może wykonać maksymalnie 3 akcje spośród 4, które są do wyboru (dużą pomocą dla początkujących jest ściąga znajdująca się na odwrocie każdej Karty Śmiałka jednak trzeba pamiętać, że każdy ze śmiałków ma swoje unikalne umiejętności, np. poruszania, co może wprowadzać zmiany do podstawowych zasad akcji). 

Zaliczają się do nich: 
1. Ruch - pionki mogą się przesuwać o 1 pole w prawo, w lewo, do przodu lub do tyłu (nie można przeskakiwać przez puste pola, które powstały na skutek usuniętych pól wyspy).
2. Umocnienie - można umocnić dowolne sąsiednie pole obok nas (na górze, na dole, po prawej, po lewej bądź pole na którym stoimy), aby tego dokonać obracamy płytkę na stronę niezalaną (kolorową).
3. Przekazanie Kart Skarbów - gdy gracze spotkają się na tym samym polu może nastąpić przekazanie 1 lub więcej Karty Skarbów (1 karta = 1 akcja), nie można przekazywać kart Akcja Specjalna ("Worki z piaskiem", "Lot helikopterem").
4. Zdobycie Skarbów - kiedy gracz posiada 4 karty skarbu i znajdzie się na odpowiadającym mu polu ze skarbem może go zdobyć, odkłada wtedy karty na stos odrzuconych Kart Skarbów i stawia figurkę skarbu przed sobą (jest to moment, na który z utęsknieniem czekają wszyscy zawodnicy).

Na koniec swojego ruchu każdy z graczy dobiera 2 Karty Skarbów. Jeśli wśród nich pojawi się karta "Wzbiera Woda!", to postępuje zgodnie z instrukcją, która się na niej znajduje i odkłada ją na stos odrzuconych Kart Skarbów (uwaga robi się niebezpiecznie: karta prowadzi do przetasowania odrzuconych Kart Zalania, ich powrotu na stos kart zakrytych oraz podniesienia znacznika Poziomu Wody). Każdego z graczy obowiązuje limit 5 kart, które może trzymać przed sobą. W sytuacji, gdy będzie ich więcej nadmiar należy odrzucić. Jednak można zagrać kartę Akcji Specjalnej przed jej odrzuceniem. Dodatkowo karty Akcja Specjalna można zagrywać nawet w czasie ruchu innego gracza i nie zużywamy przy tym żadnej akcji.

Z końcem ruchu gracza uaktywnia się Zakazana Wyspa i robi wszystko, aby przeszkodzić graczom w zdobyciu skarbów. Z wierzchu Kart Zalania dobierana jest taka ilość jaką wskazuje znacznik Poziomu Wody (od 2 do 5) i obracamy na stronę zalania odpowiadające im płytki wyspy. W sytuacji, gdy któraś z płytek jest już zalana, wtedy tonie w głębinach i znika z pola gry. Pole, które utonęło jest odrzucone wraz z odpowiadającą kartą na bok i już nie wraca do rozgrywki. Jeśli na takim polu znajduje się jakiś pionek musi natychmiast przenieść się na sąsiednie bezpieczne pole (w dół, w górę, w lewo lub w prawo). W momencie, gdy skończą się Karty Zalania lub Karty Skarbów należy potasować stosy kart odrzuconych i położyć je na nowo na stole.

And the winner is...
Jeśli gracze zdobędą 4 skarby, przedostaną się na pole Przystań Głupców, a jeden z graczy odrzuci posiadaną kartę "Lot helikopterem", to można wreszcie krzyknąć "hip hip hura", bowiem śmiałkowie dzięki swej wielkiej odwadze, determinacji i mistrzowskiej współpracy osiągnęli zwycięstwo. Jednak istnieje też inny scenariusz zakończenia i to w czterech odsłonach:
  • jeżeli przed zdobyciem skarbu zostaną usunięte z gry obydwa pola, to umożliwiające,
  • jeżeli z gry zostanie wykluczone pole Przystań Głupców,
  • jeżeli wskaźnik Poziomu Wody dojdzie do symbolu czaszki,
  • jeżeli pionek gracza znajduje się na polu, które ma zostać usunięte i nie ma dokąd uciec,
wtedy wszyscy gracze w akompaniamencie zbiorowego oburzenia przegrywają Jak widać okoliczności utrudniających zwycięstwo jest wiele i jego osiągnięcie wcale nie jest takie łatwe (nawet jak się startuje na Poziomie Początkującym). Obserwować dzieciaki ustalające strategię i ich zaciętość w walce do celu, wręcz bezcenne.

 

Krok czwarty, polubić czy nie... 

Zakazana Wyspa jest znakomitym przykładem gry kooperacyjnej i to nie tylko dla początkujących graczy. Choć początkowo zasady mogą wydawać się trochę skomplikowane, to po pierwszej rozgrywce okazuje się, że wszyscy chwytają je w lot (jednak w przypadku tłumaczenia zasad dorosłemu przez trójką dzieci może się to skończyć niezłym skołowaniem). Dzięki temu, że przez całą rozgrywkę gracze mogę się konsultować i prowadzić długie dysputy na temat swoich ruchów i strategii, to w grze świetnie sobie radzą także młodsze dzieci. Dlatego pomimo tego, że gra jest skierowana dla grupy wiekowej 10+, to z powodzeniem w rozgrywkach uczestniczył 7 i 9-latek (nie było żadnych problemów ze zrozumieniem zasad, a ich strategie były wręcz zadziwiające), a nawet 5-latek (chociaż jego ruchu były bardziej sterowane przez resztę graczy, jednak czasami miał swoje "zakręcone" pomysły, a jego motywacja i wytrwałość w zdobyciu skarbu była godna podziwu). Niesamowitą zaletą gry jest nauka współpracy i odnoszenia wspólnych zwycięstw bądź porażek. Przy Zakazanej Wyspie nie ma problemu z odczuciami innych graczy, bowiem wszyscy wspólnie dążą do jednego celu. Jednym słowem jest to tytuł idealny na rozgrywki w rodzinnym gronie, do którego będziemy namiętnie wracać pomimo zbiorowej przegranej (notabene w ostatnich rozgrywkach wypadała ona u nas dość często, co prowadziło do podsycania determinacji i chęci zdobycia skarbu). Jak dołożyć do tego jeszcze dość niską cenę (ok. 70zł) i fenomenalne wykonanie, to pozostaje tylko się zachwycać. 

2 komentarze :

  1. Dzięki! Twoja recenzja przesądziła o zakupie mojej pierwszej "poważnej" planszówki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń