sobota, 14 grudnia 2013

PARTY ALIAS



liczba graczy: 4+
wiek: 11+
kategoria: planszowe, towarzyskie, drużynowe
czas gry: ok. 45min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: 250x250x65mm
grywalność: duża dynamika
producent: Albi
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Jak przystało na grę towarzyską pudełko robi bardzo imprezowe wrażenie. Po jego otwarciu czeka nas bardzo miłe zaskoczenie, bowiem plastikowa wypraska wprowadza ład i porządek pośród wnętrzności.  Nic nie lata i się nie gniecie, nic się nie miesza, wszystko się trzyma jak na porządną grę przystało. W środku znajdziemy planszę z kręciołkiem zastępującym kostkę, 400 kart (192 karty ze słowami, 92 ze znanymi osobami, 75 kart do rymów, 35 kart pantomimy, 5 kart z abecadłem i 2 karty pomocnicze), klepsydrę oraz 6 pionków. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości i przetrwają nie jedno spotkanie z rozemocjonowanymi graczami.


Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Gracze dzielą się na drużyny i rozpoczynają emocjonujący wyścig do mety. W której drużynie będą specjaliści od pantomimy? Kto będzie błyskotliwie zgadywał hasła? A może znajdziemy poetę sypiącego rymem jak z rękawa? Im więcej odgadniętych haseł, tym szybciej przesuwamy się w kierunku mety.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Rozkładamy planszę i układamy karty w odpowiednich miejscach. Każda z drużyn wybiera pionka i stawia go na starcie. Jeden z graczy drużyny rozpoczynającej kręci strzałką i przesuwa pionek o tyle pól ile wypadło (1, 2 lub3). Pole, na którym wyląduje pionek wskazuje kategorię kart, z których będzie odpowiadać drużyna. Drużyna wybiera gracza, który będzie pokazywać lub opisywać słowa. Gracz opisuje słowa na kartach z takim samym numerem jak pole, na którym stoi pionek drużyny. Przed rozpoczęciem zgadywania osoba z drużyny przeciwnej obraca klepsydrę i gracz opisuje hasła dopóki nie przesypie się piasek. Drużyna przesunie się o tyle pól na planszy ile otrzyma punktów za wykonanie zadania (w tym momencie przydaje się ściąga w postaci "kart pomocy"). Zwycięzcą zostaje drużyna, która jako pierwsza dotrze do mety.

Pola na planszy:
  • pola ze słowami (czarne) - gracz opisujący bierze 6 kart z kolorowymi wstążkami i sprawdza numer pola, na którym stoi pionek drużyny, po czym opisuje 6 słów z tym samym numerem, w trakcie opisywania nie można użyć słowa napisanego na karcie, ani słowa zawierającego jego fragment, drużyna przesuwa się o tyle punktów ile zgadnie haseł,
  • pole z książką (białe) - kategoria, w której artyści mogą uruchomić fantazję, gracz opisujący ciągnie 5 kart z książką, sprawdza z którego numeru ma czytać słowa i układa z nimi część zdania (tak, aby wyraz z karty był na końcu), a reszta drużyny ma za zadanie dokończyć zdanie w ten sposób, aby powstał rym do tego słowa (np.  gracz zaczyna "Wyruszyli rodacy...", a ktoś kończy "... w poszukiwaniu pracy"), jeśli wszystkie 5 haseł zostanie odgadniętych, to drużyna w ramach premii kręci ruletką i przesuwa się o tyle dodatkowych pól na planszy,
  • pole pantomimy (niebieskie) - kategoria, z której hasła przechodzą do legendy, od tej pory już nic będzie takie samo (dozorca, mechanik, księgowa, czy też tygrys - hasła niełatwe, ale wyobraźnia ludzka nie zna granic, uwaga: co niektórzy ze śmiechu lądują na podłodze), gracz bierze 2 karty i pokazuje 2 słowa swojej drużynie, na początku może jedynie powiedzieć czy to jest zawód, czy też zwierzę, a potem nie wolno mu się odzywać, w przypadku odgadnięcia obydwu haseł drużynie przysługuje premiowe kręcenie ruletką,
  • pole z aparatem (czerwone) - gracz bierze 5 kart i ma za zadanie opisać pięć znanych postaci znajdujących się pod takim samym numerkiem jak ten, na którym stoi pionek drużyny, jeśli uda się odgadnąć wszystkie 5 haseł drużyna może zakręcić ruletką
  • pole ABC (żółte) - jeden z graczy bierze 1 kartę i podaje swojej drużynie literę z numerka, na którym stoi pionek, a zadaniem drużyny jest wymienienie 20 rzeczowników (bez nazw własnych) zaczynających się na tę literę, jeśli graczom uda się wykonać zadanie, to kręcą ruletką i przesuwają pionek o dwu krotność liczby jaka wypadła na ruletce,
  • kolorowe koło - najsłabsza drużyna wybiera kategorię, z której będzie odpowiadać drużyna, która weszła na to pole.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Party Alias jest tytułem bardzo uniwersalnym, który sprawdzi się w  przeróżnym gronie. Jest to taki typ gry, przy której gracze relaksują się, świetnie się bawią, a do tego w trakcie rozgrywki ujawniają swe ukryte talenty aktorskie, poetyckie lub totalnie z innej planety. Najlepiej jak mamy do dyspozycji parzystą liczbę graczy, wtedy nikt nie czuje się pokrzywdzony, tudzież wyróżniony. Dzięki rozgrywce drużynowej do gry może przyłączyć się całkiem sporo graczy. Proste zasady, ogromna dynamika, wielkie emocje i masa rywalizacji powodują, że gra bardzo często ląduje na stole. Jeśli dorzucić do tego dość niską cenę jak na taką kategorię gier (najniższy pułap cenowy zaczyna się od 60zł), to wychodzi nam must have, który umili nam niejedno spotkanie w gronie znajomych i rodziny.

0 komentarze :

Prześlij komentarz