sobota, 2 marca 2013

SCRABBLE

liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
kategoria: słowne, planszowe, towarzyskie
czas gry: 40-60min
opanowanie zasad: szybkie i proste
jakość: zależy od edycji (od znakomitej po przeciętną)
wielkość: zależy od edycji (od znakomitej po przeciętną)
grywalność: bardzo dobra
producent: Mattel 
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Powiedzenie "co kraj, to obyczaj" w przypadku gry Scrabble nabiera całkiem innego znaczenia, bowiem wychodzi "co kraj, to Scrabble". Scrabble jest grą słowną wymyśloną w latach 30-tych XX wieku (to Ci dopiero emerytka). Gra miała trudne początki (nikt nie chciał się podjąć jej produkcji, a jak już się podjęli to były problemy ze sprzedażą), ale twórcy się nie poddawali (jednak nie ma to jak wytrwałość). Koniec końców gra została okrzyknięta światowym fenomenem, a do tej pory na świecie zostało sprzedanych ponad 100mln egzemplarzy w 30 różnych językach. To się nazywa prawdziwa kariera w stylu "american dream", tylko pozazdrościć. 

Krok drugi, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku gry każdy z graczy losuje po 7 płytek z literami (które zawsze na koniec swojego ruchu uzupełnia, tak aby przez całą grę pozostać przy tej liczbie), umieszcza je na swojej podstawce (w sposób niewidoczny dla innych graczy), a potem kolejno układają z nich słowa na planszy. Słowa układa się w sposób przypominający krzyżówkę, a każde nowo położone słowo musi w jakiś sposób łączyć się z już istniejącymi (może przecinać, przedłużać lub się stykać, ale wszystko co w takiej sytuacji powstaje musi mieć sens). Liczbę punktów uzyskanych w danym ruchu oblicza się na podstawie wszystkich stworzonych lub uzupełnionych słów sumując punkty tworzących je liter. Na planszy znajdują się tzw. pola dla cwaniaków, powszechnie zwane polami specjalnymi bądź premiowymi. Jeśli nasze słowo przechodzi przez takie pole może zyskać podwójną lub potrójną premię literową bądź podwójną lub potrójną premię słowną. Każda premia dotyczy tylko tego ruchu, w którym płytka z literą zostanie na niej położona, więc kto pierwszy ten lepszy. Chyba nie trzeba specjalnie tłumaczyć, że są to pola pożądane, na które zazwyczaj próbuje się załapać cała banda grających cwaniaków. 
Istnieje też super premia dla bystrzyków, gdy podczas swojego ruchu graczy wyłoży wszystkie 7 płytek przez siebie posiadanych, to otrzymuje bonusowe 50  punktów. Dozwolone jest układanie wszystkich słów znajdujących się w słowniku języka polskiego i ich poprawnych form gramatycznych, z wyjątkiem wszystkich słów pisanych wielką literą i skrótów. Dla zwiększenia dynamiki rozgrywki można wprowadzić limity czasowe dla każdego gracza (1-2min. na ruch bądź wprowadzić 15-20min. czas z jakiego gracze mogą skorzystać w ciągu wszystkich swoich ruchów - podobnie jak podczas rozgrywki w szachy).Gra co jakiś czas jest wydawana w różnych edycjach. Jak do tej pory w Polsce Scrabble wydano w wersji Original, Deluxe Prestiż, Junior, Travel. Moim zdaniem najbardziej praktycznym wydaniem jest wersja Travel, z której można korzystać zarówno w domu (nawet w łóżku), jak i w podróży (samochodzie, autobusie, pociągu) albo w plenerze (na plaży, na pikniku, w kawiarni, na ławce w parku). Ze względu na plastikowe opakowanie i rowkowanie planszy (czyli nie przesuwają nam się literki) grę można wszędzie ze sobą zabrać, a nawet przerwać w dowolnym momencie i dokończyć rozgrywkę później. Do tego z boku planszy umieszczone są specjalne "suwomierze punktowe", więc nie musimy się martwić o kartkę do zapisywania punktów. Jeśli jeszcze nie posiadamy w zasobach gry Scrabble, to wersja Travel wydaje się być godną polecenia.

Krok trzeci, polubić czy nie...

Scrabble jest bardzo fajnym uzupełnieniem towarzyskich spotkań w małym gronie. Nad grą można prowadzić długie rozmowy na każdy temat, relaksować się przy dobrej kawie lub przed trzaskającym w kominku ogniem (w przypadku braku kominka wystarczy porządna żarówka). Niewątpliwym plusem gry jest utrzymywanie szarych komórek w formie, a niektóre bezmyślne ruchy (zdarzające się całkowicie przypadkiem) mogą spowodować wręcz chorobliwe napady śmiechu. Dodatkowo gracze z młodszego przedziału wiekowego mogą trenować ortografię i powiększać swój zasób słownictwa. Chociaż tak w zasadzie dotyczy, to graczy w każdym wieku. Cena utrzymuje się w okolicach 100zł i to bez względu na edycję (chyba, że się uda trafić na obłędną promocję, choćby w markecie, wtedy możemy liczyć na obniżkę nawet do 50%). Choć cena może wydawać się dość wysoka, to jest to tytuł, który zapewni gimnastykę przez lata i to nie jednemu pokoleniu.

0 komentarze :

Prześlij komentarz