środa, 2 lipca 2014

SCHOTTEN-TOTTEN

liczba graczy: 2
wiek: 8+
kategoria: karciane, strategiczne, towarzyskie
czas gry: ok. 20min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: bardzo dobra
wielkość: update będzie jak pudełko wróci z wyjazdu
grywalność: znakomita
producent: Cube
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie..

W pudełku znajdziemy 54 karty klanów w sześciu kolorach o wartościach od "1" do "9", 9 kamieni granicznych oraz 10 kart akcji. Na kartach znajdują się bardzo ciekawe grafiki, więc poza czerpaniem przyjemności z rozgrywki możemy wczuć się w rolę walecznych wojowników próbujących zdobyć wpływy na szkockich polach. Cóż wyobraźnia, to broń potężna... W temacie pudełka można powiedzieć, że pomyślano o wyprasce, więc karty nie latają w te i z powrotem w szaleńczym pędzie. Tylko pytanie dlaczego pudełko jest tak duże, że mogłoby spokojnie pomieścić trzy razy więcej kart? Oto, jest pytanie... Gdzie się podziała poczciwa ergonomia?


Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Na przeciwko 9 kamieni granicznych stanęła do boju zgraja wojowników gotowych poświęcić się dla wyższych celów... Który wódz zastosuje strategię, która poprowadzi jego ludzi do zwycięzca? Schotten - Totten jest idealną grą dla dwójki graczy poszukujących zaciętej rywalizacji, kombinowania i wielkich emocji, które będą nam towarzyszyć do ostatniej kropli krwi. Warto jeszcze dodać, że za całym zamieszaniem stoi Reiner Knizia we własnej osobie, więc nie ma na co czekać... Czas rozdawać karty...

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku układamy w jednym rzędzie 9 kamieni granicznych i rozdajemy każdemu po 6 kart klanów. Resztę kart klanów kładziemy z jednej strony rzędu kamieni granicznych, a z drugiej karty akcji, też w postaci zakrytego stosu. Gracz rozpoczynający wybiera jedną kartę z ręki i kładzie ją przed jednym z kamieni granicznych (po swojej stronie). Karty wykładamy tak, aby zbudować jak najsilniejszą drużynę wojowników po swojej stronie kamienia (drużyna = 3 wojowników). Po zagraniu karty dobieramy kartę z wybranego stosu, żeby zawsze mieć ich 6 na ręku.

Zdobywanie kamieni granicznych
Jeżeli uda nam się stworzyć pełną drużynę przy danym kamieniu granicznym (3 karty) i jest ona silniejsza niż u przeciwnika (realnie) lub możemy na podstawie leżących kart na stole udowodnić, że nasz przeciwnik nie jest w stanie zbudować silniejszej drużyny, to zdobywamy dany kamień graniczny. Silniejsza grupa pokonuje słabszą według Hierarchii Grup. Jeżeli obydwaj gracze posiadają po przeciwnych stronach kamienia drużyny o takiej samej sile (ta sama ranga, ta sama liczba), to przegrywa osoba, która jako druga ukończyła swoją drużynę. Kamień możemy zdobyć przed zagraniem karty w swoim ruchu. Kładziemy go wtedy na zwycięskiej drużynie i po żadnej ze strony nie można już dokładać karty do tego kamienia.

Hierarchia Grup
I Pierwsza grupa (najsilniejsza): Uporządkowany Klan - trzy karty w tym samym kolorze o trzech kolejnych numerach
II Druga grupa: Drużyna Schotten - Totten - trzy karty tej samej wartości
III Trzecia grupa: Klan - trzy karty tego samego koloru
IV Czwarta grupa: Uporządkowana Grupa - trzy karty o kolejnych numerach (nie ma znaczenia ich kolor)
V Piąta grupa: Dzika Zgraja - zbiór jakichkolwiek kart


Karty Akcji
1. Karty Morale (wykładamy normalnie jak karty wojowników):
  • Dowódca - karta zastępuje każdą inną kartę (działa jak Joker)
  • Posiłki - zawsze ma wartość 7 w dowolnie wybranym kolorze
  • Giermek - może być zagrany jako karta 1, 2 lub 3 w dowolnym kolorze (decydujemy w trakcie wykładania)
2. Karty Terenu (zagrywamy częściowo na kamień graniczny):
  • Mgła - znosi hierarchię grup przy danym kamieniu, kto będzie miał większą sumę wartości kart po ich dodaniu ten zdobywa kamień
  • Błoto - drużyny muszą się składać z 4 kart przy danym kamieniu
3. Karty Specjalne (kładziemy poniżej stosu kart akcji po stronie gracza zagrywającego kartę):
  • Zwiadowca - gracz dobiera 3 karty z dowolnych stosów i odkłada 2 z ręki na odpowiednie stosy
  • Przegrupowanie - gracz może przełożyć dowolną swoją kartę pomiędzy niezdobytymi kamieniami lub odłożyć ją na bok
  • Dezerter - gracz wybiera dowolną kartę u przeciwnika leżącą przy niezdobytym kamieniu (klanu lub akcji) i odkłada ją na bok
  • Zdrajca - wybieramy jedną z kart klanu u przeciwnika przy niezdobytym kamieniu i przekładamy ją na swoją stronę
The End
Gdy jeden z graczy zdobędzie 3 sąsiadujące ze sobą kamienie graniczne lub 5 jakichkolwiek gra kończy się, a gracz wraz se swoimi wojownikami zdobył długo wyczekiwane zwycięstwo. W przypadku maratonu i rozgrywania kilku rund za każdym razem po zdobyciu 5 kamieni przez jednego z graczy zapisujemy wyniki obu graczy. Na koniec partii osoba z największą liczbą kamieni zostaje zwycięzcą. W przypadku trudnych początków lub gry z młodszymi graczami dla ułatwienia możemy zrezygnować z kart akcji lub zdobywać kamień graniczny w każdym momencie gry.


Krok czwarty, polubić czy nie...

Schotten - Totten jest świetną propozycją na rozgrywki we dwoje. Mamy tu rozbudowaną strategię, trochę rywalizacji, znakomitą dynamikę i wielkie emocje, czyli to wszystko co tak trudno osiągnąć podczas partii na dwóch graczy. A jednak dwoje, to bardzo często największa ekipa na jaką możemy sobie pozwolić w danej chwili i nie oszukujmy się, dwójkę najłatwiej skompletować, więc jest to tytuł po, który będziemy sięgać wielokrotnie. Zasady gry wydają się być trochę złożone, ale po pierwszym rozegraniu wszystko od razu staje się jasne jak słońce. Karcianka jest znakomita i idealna na wakacje (jak tylko pominiemy przerośnięte pudełko i zaopatrzymy się w niewielki woreczek strunowy, który dobrze zabezpieczy talię kart). Gra przypomina trochę Zaginione Miasta, ale karty specjalne wprowadzają tutaj więcej urozmaicenia i nieprzewidywalności do rozgrywki. Cena ok. 50zł. Reiner Knizia jak zwykłe zadbał o rozrywkę na najwyższym poziomie, więc więcej nie trzeba dodawać... 

0 komentarze :

Prześlij komentarz