poniedziałek, 7 lipca 2014

CARCASSONNE: 8. DODATEK - MOSTY, ZAMKI I BAZARY

liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: kafelkowe, rodzinne, strategiczne
czas gry: 45-100min.
opanowanie zasad: w mig
jakość: znakomita
wielkość: 190x70x140mm
grywalność: bardzo dobra
producent: Bard, Mindok
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Gacze, którzy mieli już okazję zapoznać się z serią Carcassonne wiedzą, że małe pudełka z dodatkami skrywają wiele rozrywki w środku. Tym razem w pudełku znajdziemy 12 drewnianych mostów, 12 żetonów zamków i 12 nowych płytek terenu. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości. Co bardziej spostrzegawczy gracze mogą dopatrzeć się lekkiej różnicy w kolorystyce płytek. Tym razem na płytkach są bardziej nasycone barwy, więc łatwo można odróżnić je od pozostałych płytek terenu, ale w rozgrywce to nie przeszkadza.

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Wyciągamy wersję podstawową Carcassonne, kolekcję naszych dodatków i już możemy zacząć pierwszorzędną zabawę. Mosty, zamki i bazary pozwolą na poczuć prawdziwy zew handlowania, odnaleźć w sobie iskierkę inżyniera i budować kamienne zamki, które wpłyną na wzrost bezpieczeństwa na naszych terenach. Rozrywkę z nowym dodatkiem czas zacząć...

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...


Nowe płytki mieszamy z pozostałymi i dla każdego gracza przygotowujemy zamki oraz mosty (2-4 graczy: 3 mosty i 3 zamki, 5-6 graczy: 2 mosty i 2 zamki). Płytki terenu dokładamy na takich samych zasadach jak wcześniej (recenzja i podstawowe zasady Carcassonne).



Bazar
W chwili, gdy wyciągamy płytkę z bazarem układamy ją według normalnych zasad, a jeśli najdzie nas ochota ustawiamy na niej człowieka i zdobywamy ewentualne punkty. Potem dociągamy płytki z woreczka równe ilości graczy i kładziemy przed sobą.

Opcja z licytacją...
Osoba lewej stronie gracza wybiera jedną płytkę i proponuję liczbę punktów za jaką może ją kupić. Dalej wszyscy gracze w kolejności wskazówek zegara przebijają ofertę albo pasują. Na koniec gracz, który wyciągnął płytkę z woreczka kupuje płytkę lub sprzedają ją graczowi, który dał najwyższą ofertę. Gracz płacący za płytkę odejmuje liczbę punktów od swojego wyniku i dodaje ją do wyniku "sprzedającego". Można zejść w swojej punktacji poniżej zera, wtedy kładziemy na boku swojego człowieka na torze punktacji i przesuwamy na wynik, który będzie ujemny. Następnie kolejna osoba, która jeszcze nie kupiła płytki na bazarze wybiera jedną i rozpoczyna licytację. Ostatni gracz bierze pozostałą płytkę za darmo. Po zakończeniu handlu na bazarze, gracze układają swojego płytki według normalnych zasad, mogą też wystawić swoich podwładnych (zaczynamy od gracza, którego była bieżąca kolejka). 

Opcja bez licytacji...
Gracz po ułożeniu wyciągniętej przez siebie płytki z bazarem, losuje z woreczka liczbę płytek równą liczbie graczy. Osoba siedząca po jego lewej stronie wybiera jedną z płytek i układa ją na stole. Potem działa kolejny gracza i tak dalej...

Zamek
Kiedy ułożymy miasto składające się z dwóch segmentów możemy zdecydować czy weźmiemy za nie 4 punkty, czy zbudujemy na nim zamek (jeśli wcześniej zajmowaliśmy miasto lub dokładamy drugą połowę miasta). W przypadku opcji drugiej kładziemy jeden ze swoich żetonów zamków i ustawiamy podwładnego. Punkty za zamek otrzymujemy w chwili, gdy w jego otoczeniu zostanie po raz pierwszy ukończony trakt, klasztor lub miasto (otoczenie zamku - tylko i wyłącznie płytki na miejscach 1, 2, 3, 4, 5 i 6). Zamek daje punkty za ukończony element w chwili, gdy gracz kończący któryś z elementów przyznaje sobie punkty (wtedy tyle samo trafia do nas), a także, gdy nie jest przez nikogo zajęty. W chwili, gdy kilka elementów zostanie ukończonych jednocześnie gracz może zdecydować, za które dostanie punkty. Po otrzymaniu punktów za zamek ściągamy swojego człowieka. Na koniec gry nie są przyznawane żadne punkty za nieukończone zamki. W trakcie punktacji chłopów za każdy zamek na polu dostajemy 4 punkty, a na polu ze świnią zamek wart jest 5 punktów.

Mosty
Każdy gracz w swojej turze oprócz wyłożenia płytki i ustawienia podwładnego, może postawić jeden most. Most możemy zbudować na właśnie układanej płytce lub płytce z nią sąsiadującej jako przedłużenie traktu. Obydwa końce mostu muszą stać na polu (nie można ich stawiać na trakcie, miastach lub rzekach). Na dokładanej płytce możemy postawić podwładnego według normalnych zasad lub na moście, jeśli postawiliśmy go na właśnie dokładanej płytce. Można budować kilka mostów obok siebie (szeregowo).

Krok czwarty, polubić czy nie...

Dodatek - mosty, zamki i bazary jest świetnym uzupełnieniem naszej kolekcji Carcassonne. Bazary wprowadzą do naszych rozgrywek wiele emocji, ale też i dynamiki, bowiem ze względu na dodatkowe dociąganie płytek w szybszym tempie będziemy budować Carcasonne. Mosty ułatwiają dokładanie płytek w sytuacjach patowych, kiedy to kawałek traktu przeszkadzał nam w dołożeniu kluczowego elementu do naszego miasta. Zamki pozwalają nam pobawić się trochę w złodziei punktów, co zmusza graczy budujących w koło naszego zamku do wytężonego myśleniu (co ukończyć najszybciej, aby właściciel zamku dostał jak najmniej punktów?). Dzięki zamkowi pobawimy się w chytrego i bardziej chytrego... Zasady gry z dodatkiem są bardzo proste i zyskamy dzięki niemu wiele przyjemnego urozmaicenia. Cena ok. 40zł.
 

4 komentarze :

  1. Zakupione :) Bardzo dziękuję za artykuł :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A co jesli jest male miasteczko z polozonym na nim zamkiem i w obrebie 6 kafelek od zamku, zamykam w nastepnym miescie swoje miasto. To znaczy jestem wlascicielem zamku i ukonczonego miasta w sasiedztwie. Dostaje punkty za miasto oraz za zamek (czyli podwojna ilosc punktow za miasto)? Czy tylko raz za miasto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, właściciel zarówno zamku jak i sąsiadującego miasta dostaje podwójną ilość punktów za miasto, jest to opisane w instrukcji

      Usuń