wtorek, 7 maja 2013

POMYŚL I POŁĄCZ: CIAŁO CZŁOWIEKA

liczba graczy: 1-8
wiek: 8+
kategoria: karciane, edukacyjne, rodzinne, towarzyskie
czas gry: 15min.
opanowanie zasad: bardzo łatwe i szybkie
jakość: dobra (mogłoby być lepiej)
wielkość: 120x205x25mm
grywalność: duża dynamika
producent: Albi 
ocena: 4/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Do gry zdecydowanie nie trzeba znajomości ciała człowieka na miarę V tomów Bochenka i nie ma co zakładać, że dorośli mają tu sporą przewagę (można się nawet dużo nauczyć od 9-latka). Nie liczy się sama wiedza, istotny jest tu spryt i trochę szczęścia w kartach, bo od tego co będziemy mieć na ręku zależy jak potoczy się rozgrywka. Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart posiadanych na ręku za pomocą tworzenia logicznym par pomiędzy kartami z obrazkami i opisami. "Ciało człowieka" niesie ze sobą pakiet emocji dobrze nam znany z gier karcianych, wprowadza trochę zdrowej rywalizacji (w końcu zwycięstwo nie ma za dużego znaczenia) i gwarantuje wspaniałą rozrywkę połączoną z dużą dawką śmiechu (niektórzy gracze próbuję stworzyć naprawdę oryginalne pary, a ich argumenty mające nas przekonać są wprost bezcenne).

Krok drugi, dogłębne zbadanie tematu...

Na początku bierzemy do ręki dwie talie kart (45 z obrazkami i 45 z opisami) i porządnie je tasujemy, a potem rozdajemy każdemu z graczy po 5 kart. Pozostałe karty kładziemy na środku stołu, odkrywamy jedną kartę ze stosu i kładziemy obok. W trakcie rozgrywki gracze dokładają karty na stosy kart odkrytych tak, aby dołożona karta wraz z odkrytą tworzyła logiczną parę (przykłady par na zdjęciu obok). Kartę ze słowem można położyć na kartę z obrazkiem i na odwrót. W momencie, gdy gracz dołoży jedną kartę kolejka przechodzi na następnego gracza (w trakcie swojej kolejki można dołożyć tylko jedną kartę, z wyjątkiem użycia kart tworzących nowy stos). Jeśli gracz nie posiada żadnej karty pasującej do kart odkrytych na stole ciągnie kartę z kupki kart zakrytych (w przypadku, gdy karta pasuje kładzie ją, a jeśli nie to ją zatrzymuje i nastepuje ruch kolejnego gracza) bądź kładzie kartę "nowy start" lub "super start" (jeśli ma taką na ręku). Karta "nowy start używana jest w chwili, gdy gracz che utworzyć nowy stos kart do odkładania par. 
Gracz, który jej użyje może położyć na nią dowolną kartę i w ten sposób rozpoczyna nowy stos, a kolejka przechodzi na następnego gracza. W przypadku użycia karty "super start" można położyć na nią którąkolwiek z trzymanych kart na ręku, a potem odłożyć dowolną ilość kart z ręki na któryś z odsłoniętych stosów.  Dlatego przy dobrym układzie kart po użyciu karty "super start" można pozbyć się wszystkich posiadanych kart. Jak kolejka przejdzie na następnego gracza z powrotem trzymamy się zasady odkładania jednej karty w swojej kolejce. Każdy z graczy w trakcie gry może zgłosić swój sprzeciw do położonej karty, a rozsądzenie sporu następuje przy użyciu klucza odpowiedzi (gra posiada super kartę, na której zebrane są wszystkie połączenia pomiędzy kartami z obrazkami i opisami). Jeśli karta była faktycznie źle położona gracz ją zabiera i ciągnie za karę dodatkową kartę, ale gdy sprzeciw był wniesiony niesłusznie dodatkową kartę zostaje ukarany gracz, który go wniósł. 

Krok trzeci, polubić czy nie...

Gra w sposób zabawny, łatwy i przyjemny porządkuje wiedzę z zakresu ciała człowieka, a do tego posiada cechy odpowiadające fantastycznej grze z dużą dynamikę i sporą dawką emocji. Jest to pozycja, po którą z całą pewnością będziemy sięgać wielokrotnie, czy to w gronie rodzinnym, czy ze znajomymi, bowiem krótki czas rozgrywki i wspaniała rozrywka zadowoli zarówno młodszych, jak i starszych graczy.

0 komentarze :

Prześlij komentarz