poniedziałek, 4 maja 2015

KAKAO

liczba graczy: 2-4
wiek: 8+
kategoria: strategiczne, kafelkowe
czas gry: ok. 45min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: znakomita
wielkość: 275x70x190mm
grywalność: bardzo dobra
producent: G3
ocena: 6/6


Krok pierwszy, czyli co w pudełku piszczy...

Otwieram pudełko i aż oczom nie wierzę... Wypraska jest tak piękna, że można ją podziwiać od świtu do nocy. Jednym słowem cudeńko będące spełnieniem marzeń każdego gracza, ale do rzeczy. W środku znajdziemy 44 kafle pracowników (po 11 w kolorach białym, żółtym, czerwonym i fioletowym), 4 drewniane pionki nosiwodów (biały, żółty, czerwony i fioletowy), 28 kafli dżungli (szary rewers), 20 owoców kakaowca, 12 żetonów słońca oraz 48 złotych monet (24x1, 12x5 i 12x10). Wszystkie elementy są znakomitej jakości, a dla fanów Carcassonne mała ciekawostka. Do gry zostały użyte figurki z gry Carcassonne (biały i fioletowy pokazują nawet nowy potencjał kolorystyczny).

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Tym razem zabieramy się za rozpracowanie rynku rządzącego kakaem. Przed nami prawo podaży i popytu oraz porządna gospodarka rynkowa, a tak na serio to wcielamy się w plemiennych wodzów i prowadzimy swój lud do zwycięstwa. Naszym zadaniem jest tak zarządzać ludźmi, aby sprawnie przechodzili od uprawy do handlu kakaem, czyli zdobywali jak najwięcej złota. W końcu kakao jest niezwykle pożądanym "owocem bogów". Przed nami trochę strategii i planowania w lekkim wydaniu, czyli to co wypada najlepiej podczas rodzinnych rywalizacji...

Krok trzeci, zgłębienie tematu...

Każdy gracz wybiera kolor dla siebie i otrzymuje planszę wioski, nosiwodę oraz kafle pracowników w tym samym kolorze. Każdy kładzie przed sobą planszę, a na polu "-10" stawia nosiwodę. Kafle pracowników tasujemy i kładziemy obok planszy w postaci zakrytego stosu. Na środku kafla pracowników jest wioska, a na bokach są pracownicy w różnych konfiguracjach. W przypadku rozgrywki w 3 graczy każdy gracz odkłada jeden kafelek gdzie jeden pracownik jest rozstawiony na każdym boku (1x1x1x1), a przy 4 graczach dwa kafelki (1 - 1x1x1x1 i 1 - 1x2x1x0). Każdy bierze 3 wierzchnie kafle ze swojego stosu na rękę i nie pokazuje ich przeciwnikom.


Teraz przechodzimy do dżungli. Kładziemy na środku dwa początkowe kafle dla każdej rozgrywki (pojedynczą plantację i rynek z ceną sprzedaży "2"), tak aby stykały się rogami. Przy rozgrywce dwuosobowej odkładamy 7 kafli (2 x pojedynczą plantację i po jednym kaflu wody, rynku z cena sprzedaży 3, kopalni złota o wartości 1, Świątyni oraz miejsca kultu Boga słońca). Resztę kafli dżungli mieszamy i kładziemy w postaci zakrytego stosu, a 2 kafle z wierzchu układamy odkryte przed nim. W zasięgu kładziemy owoce kakaowca, żetony Słońca oraz monety, które tworzą bank.


W trakcie gry gracze działają zgodnie z ruchem wskazówek zegara i dokładają kafle pracowników i dżungli do wspólnego obszaru gry. Kafelki pracowników nie mogą stykać się bokami ze sobą i tak samo kafle dżungli nie mogą stykać się żadnym z boków. Tym sposobem będzie powstawać szachownica dżungla - wioski (kafle pracowników).



TURA GRACZA:
  1. Dołożenie kafla pracowników - jeden kafelek z posiadanych na ręku gracz wykłada na środek, tak aby stykał się przynajmniej jednym bokiem z kaflem dżungli (którym bokiem dołożymy go do dżungli zależy od nas).
  2. Uzupełnienie dżungli - jeśli umieszczenie kafla pracowników spowodowało, że dwie płytki pracowników przylegają do pustego miejsca na dżunglę, to gracz w swoim ruchu od razu uzupełnia to miejsce (może zdarzyć się, że pojawią się dwa takie miejsca, to obydwa trzeba uzupełnić). Gracz ma do wyboru dwa dostępne kafle dżungli. Im więcej korzyści dla nas, a mniej dla rywali tym lepiej. Jeśli taka sytuacja w ogóle nie powstanie, to omijamy ten krok.
  3. Wykonanie akcji z kafli dżungli - każdy człowiek z nowo dołożonego kafla pracowników, który przylega do jakiegokolwiek kafla dżungli wyrusza do pracy. To samo dzieje się z pracownikami, do których został dołożony nowy kafel dżungli. Jeśli pracownicy na kilku bokach kafla zostali aktywowani, to możemy zadecydować w jakiej kolejności będziemy działać.
Jak gracz kończy swoją turę, to dobiera na rękę jeden kafel pracownika i uzupełnia do dwóch odkryte kafle dżungli. Jeśli, któryś ze stosów kafli się wyczerpie, to pomijamy te działania. 

KAFLE DŻUNGLI
Plantacja
Za każdego pracownika przylegającego do kafla pojedynczej plantacji gracz dostaje 1 owoc kakaowca, a do podwójnej plantacji 2 owoce kakaowca. Owoce kładziemy na wolnych miejscach do przechowywania na swojej planszy, a te co się nie mieszczą oddajemy z powrotem.




Rynek
Każdy aktywowany pracownik na boku przyległym do rynku może sprzedać 1 owoc kakaowca ze swojej planszy za cenę pokazaną na kaflu.





Woda
Każdy aktywowany pracownik na boku przyległym do kafla wody powoduje przesunięcie nosiwody na planszy gracza o jedno pole do przodu (idziemy od "-10" do "16"). Na koniec gry każdy gracz do wartości swoich złotych monet dodaje tyle ile pokazuje pole, na którym stoi ludzik. Jeśli jest to wartość ujemna, to majątek nam się kurczy, a jak dodatnia to powiększa.




Kopalnia złota
Każdy aktywowany pracownik na boku przyległym do kafla kopalni zarabia dla nas liczbę złotych monet widoczną na kaflu, czyli 1 lub 2.







Świątynia
Na koniec gry gracz, który ma najwięcej pracowników w koło kafla świątyni dostaje 6 złotych monet, a za drugie miejsce są 3 złote monety. W przypadku remisów monety są dzielone po równo pomiędzy graczy.




Miejsce kultu Boga Słońca
Za każdego aktywowanego pracownika na boku przyległym do kultu Boga Słońca gracz bierze 1 żeton Słońca i kładzie na odpowiednim miejscu na swojej planszy (max. można posiadać 3). Na koniec gry można użyć tych żetonów do nadbudowania własnego kafla pracownika. Co oznacza, że jak skończą się już kafle dżungli, to możemy zapłacić 1 żeton Słońca i kafelek pracownika możemy położyć na jakimkolwiek swoim kafelku pracownika już wcześniej wyłożonym (takim dzięki, któremu wyciągniemy największe korzyści). Każdy pracownik w ten sposób aktywowany wykonuje swoją akcję, więc na koniec można znacznie zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo. Na każdy kafel pracowników można położyć tylko 1 nowy kafelek. Jeśli nie wykorzystamy żetonów Słońca, to za każdy dostajemy na koniec 1 złotą monetę.


KONIEC GRY
Gdy wszystkie kafle pracowników zostaną rozmieszczone przechodzimy do podliczenia punktów. Przerabiamy po kolei każdą świątynię i przyznajemy monety za przewagę pracowników w koło każdej z nich. Za każdy nieużyty żeton Słońca przysługuje 1 złota moneta o wartości 1. Sumujemy wartość złotych monet i do wyniku dodajemy (lub odejmujemy) wartość pola wody, na którym stoi nosiwoda. Zwycięzcą zostaje osoba, która najlepiej zarządzała swoim ludem i skończyła z największą ilością złota.

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Kakao jest lekką i łatwą grą strategiczną. Zasady są bardzo proste i tłumaczy się je właściwie w kilka minut. Tury graczy są krótkie, więc gra przebiega bardzo dynamicznie. Podczas rozgrywek staramy się tak zarządzać naszym ludem, aby zdobywać jak najwięcej owoców kakaowca i sprzedawać je za jak najwyższą cenę. Niby proste, ale czasem gracze mogą nam sprzątnąć najlepszy interes z przed nosa lub będziemy mieli niesprzyjający układ pracowników na ręku. Można powiedzieć, że gra jest prosta i szybka, a jednocześnie posiada w sobie to coś. To idealne połączenie, które powoduje, że gracze nie mogą oderwać się od stołu. Czy jest to idealne połączenie planowania i zarządzania zasobami, a może krótkich i dynamicznych rozgrywek lub świetnego wykonania? Jednym słowem działanie zespołowe wszystkich czynników spowodowało, że gra może zachwycić każdego gracza (od najmłodszego do najstarszego). Wiadomość dla starszych graczy: nie liczcie na łatwe zwycięstwo z małolatami. Dodam więcej mali obywatele z żyłką do biznesów mogą zgromić nic nie spodziewającą się konkurencję. Jeśli poszukujecie gry lekkiej, łatwej i przyjemnej, a jednocześnie wymagającej rozruszania szarych komórek, to Kakao sprawdzi się idealnie. Cena ok. 90 złotych. 



 

Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzin  G3 na facebook'u, czeka tam na Was moc wrażeń i atrakcji.

5 komentarzy :

  1. Prawda, że wypraska jest piękna??? Też na to zwróciłam uwagę. Widzę, że G3 stanęło na wysokości zadania i równie świetnie wykonało Kakao co AbacusSpiele.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna, praktyczna i klimatyczna. :) Powinna być używana jako pokazowa na targach. Proszę Państwa tak się wydaje gry... :)

      Usuń
    2. Nieliczni tak potrafią. Jaipur i Sobek też mają sliczne. Ale większość niestety wrzuca wszystko w pudełko i juz

      Usuń
  2. Właśnie zagrałem i potwierdzam - gra jest genialna i wciąga nawet osoby, które nie są na codzień fanami planszówek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i bardziej zaawansowani gracze mogą pobawić się budowaniem strategii, więc każdy znajdzie coś dla siebie. :)

      Usuń