środa, 22 kwietnia 2015

PRZEBIEGŁE WIELBŁĄDY

liczba graczy: 2-8
wiek: 8+
kategoria: dla dzieci, planszowe, rodzinne
czas gry: ok. 30min.
opanowanie zasad: dość łatwe
jakość: bardzo dobra
wielkość: 295x75x295mm
grywalność: dobra
producent: Lucrum Games
ocena: 5/6


Krok pierwszy, czyli co w pudełku piszczy...

W przypadku tej gry w pudełku znajdziemy całkiem sporo elementów. Niektóre z nich są dość małe, więc nie zajmują dużo miejsca, ale patrząc sztukowo lista jest dość długa. W środku jest piramida (do własnoręcznego złożenia przed pierwszą, grą), plansza, 5 drewnianych wielbłądów (biały, żółty, pomarańczowy, zielony i niebieski) i 5 kostek w takich samych kolorach, 40 kart typowania (po 5 dla każdego gracza), 8 kafelków pustyni, 15 kafelków typowania, 5 kafelków piramidy, znacznik gracza rozpoczynającego grę, 50 monet (35 złotych i 15 srebrnych) oraz 20 banknotów (10 x 20 funtów i 10 x 10 funtów egipskich). W pudełku panuje niezły harmider, a wyciąganie wszystkiego z woreczków jest dość żmudnym zajęciem. Cóż przed rozrywką wypada najpierw trochę popracować...

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

W trakcie gry możemy się poczuć niczym na torze wyścigu wielbłądów, które niestrudzenie ile sił w kopytach mkną do mety. My w tym czasie podziwiamy piękną rywalizację i obstawiamy swoich faworytów. Jak to na wyścigach bywa możemy nie tylko typować zwycięzców, ale też największych przegranych. A że wielbłądy są przebiegłe, to mogą nas nieźle zrobić w konia. Przed nami pełne emocji zakłady, które mogą doprowadzić do zbicia niemałej fortuny...


Krok trzeci, zgłębienie tematu...


Rozkładamy planszę i na odpowiednim miejscu układamy kafelki piramidy oraz kafelki typowania (według kolorów) w  kolejności od tego z najmniejszą wartością monety do największego. Wielbłądy stawiamy obok kafelków typowania, a koło planszy kładziemy pieniądze i monety. 



Każdy gracz dostaje 5 kart typowania (każdy wybiera swoją postać) i do kompletu 1 kafelek pustyni oraz 3 funty egipskie. 




Gracz rozpoczynający rzuca 5 kostkami i ustawia wielbłądy na pozycjach startowych. Wynik na kostkach wskazuje pole na planszy, ale o kolejności decyduje gracz. W trakcie rozgrywki wielbłądy będą mknąć w koło piramidy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jak będą na siebie wskakiwać, to dany wielbłąd będzie się poruszał wraz z tymi, które ma na grzbiecie (jak w Pędzących żółwiach i tu mamy chyba jedyne podobieństwo). Rozgrywkę będziemy toczyć etapami, a każdy z nich kończy się w chwili opróżnienia piramidy ze wszystkich kostek. Na koniec każdego z nich przydzielamy odpowiednią kasę i biegniemy dalej, aż do mety.

W każdym etapie gracze przeprowadzają po 1 akcji, a do wyboru mają:
  1. Wzięcie kafelka typowania z wierzchu dowolnego stosu - oznacza to, że zakładamy zwycięskiego wielbłąda w danym kolorze. Jeśli w danym etapie będzie pierwszy lub drugi, to dostaniemy odpowiednią liczbę monet, a jak nie to będziemy musieli zapłacić za swój błąd.
  2. Położyć swój kafelek pustyni na wybranym polu (oazą lub fatamorganą do góry) - jak wielbłąd na niego wejdzie, to przesuwa się do przodu lub do tyłu o jedno pole. Jeśli nasz kafelek już leży na planszy, to możemy przełożyć na inne pole. W momencie, gdy wielbłądy staną na tym kafelku, to jego właściciel dostaje 1 funt egipski.
  3. Wzięcie kafelka piramidy z planszy, co pozwala na losowanie kostki z piramidy. Obracamy ją, potrząsamy, naciskamy w odpowiednim miejscu i wypada 1 kostka, która decyduje o ile pól przesunie się wielbłąd w danym kolorze. 
  4. Wytypowanie zwycięzcy wyścigu lub największego przegranego. Każdy w tajemnicy przed innym graczami może wybrać kartę z ręki z wielbłądem w danym kolorze i położyć ją zakrytą na odpowiednim miejscu na planszy. Leżą one tam do końca gry, kiedy to też zdobywamy za nie punkty (pieniądze).
Na koniec każdego etapu przechodzimy przez podsumowanie. Sprawdzamy, który wielbłąd jest najbliżej mety. Jeśli stoją jeden na drugim, to najbliżej jest ten na szczycie piramidy. Każdy gracz dostaje pieniądze za odpowiednie kafelki typowania (5, 3 lub 2 funty). Za drugie miejsce przyznawany jest 1 funt. W przypadku złego obstawienia sam płaci karę 1 funta. Za każdy kafelek piramidy gracz dostaje 1 funta. Na koniec wszystkie kafelki typowania i piramidy wracają na miejsca, a kostki wrzucamy do piramidy. Po czym przechodzimy do rozegrania kolejnego etapu...

Koniec gry
W chwili, gdy któryś z wielbłądów przekroczy linię mety przeprowadzamy punktowanie za dany etap i przechodzimy do punktowania końcowego. Rozliczamy zakłady za wygranego i przegranego wyścigu. Najpierw odwracamy stos kart wygranego (zachowując ich kolejność), ta leżąca na spodzie rozpatrywana jest jako pierwsza. Gracz, który jako pierwszy obstawił zwycięzcę dostaje 8 funtów, drugi 5, trzeci 4, czwarty 2, a kolejni po 1 funcie. Analogicznie działamy ze stosem kart typujących największego przegranego. Należy jednak pamiętać, że za każde złe obstawienie płacimy karę w wysokości 1 funta. Na koniec wszyscy podliczają swoje majątki i gracz z największą ilością pieniędzy zostaje zwycięzcą.

 

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Trzeba przyznać, że marketing tej gry jest naprawdę niezły. W eterze słychać same zachwyty... Podobno rozgrywka świetna, dynamika powala, a fani Pędzących żółwi będą piać z zachwytu. Cóż, jak to zwykle bywa wrażenia z rozgrywki są dość indywidualne i u nas takich zachwytów nie było. Paradoksalnie może to przez marketing. Po prostu spodziewaliśmy się czegoś super... Miały nam opaść szczęki, a było przeciętnie. Zasady gry są dość łatwe, choć przerobienie instrukcji zajmuje trochę czasu. Na pewno nie jest to typ instrukcji, którą czyta się jednym tchem od deski do deski. Kilka razy trzeba się zatrzymać, a niekiedy nawet cofnąć. Potem jest już z górki, bo po rozegraniu pierwszej partii wszystko okazuje się prostsze niż wyglądało. Podczas rozgrywek dorośli kontra dzieci widać trochę różnicę na poziomie strategii i podejścia do gry. Jednak bardzo często dzieciaki potrafią  wyjść z opresji dzięki szybkiemu reagowaniu, szczypcie sprytu i całkiem sporej dawce losowości (kości wypadające z piramidy). Podczas rozgrywek zaznamy strategii, planowania, gospodarowania pieniędzmi i masy hazardu. Ten ostatni czynnik powoduje, że gra wypada bardzo emocjonująco zarówno dla małych, jak i dużych graczy. Im większa ekipa przy stole tym robi się ciekawiej, szczególnie powyżej pięciu graczy jest bardzo dynamicznie i rozrywkowo. Jeśli szukacie gry dla dzieciaków szukających emocjonującej rozrywki z nutą strategii i hazardu lub czegoś na połączenie pokoleń i nie zaśnięcie z nudów podczas biegania pionkiem w koło planszy, to Przebiegłe wielbłądy sprawdzą się idealnie. Cena ok. 90 złotych (chociaż na dobrej promocji można spotkać nawet za 70zł).


1 komentarz :