piątek, 24 kwietnia 2015

ASTERIKS I SPÓŁKA

liczba graczy: 2-8
wiek: 6+
kategoria: dla dzieci, rodzinne, pamięciowe
czas gry: ok. 15min.
opanowanie zasad: w mig
jakość: świetna
wielkość: 135x45x135mm
grywalność: duża dynamika
producent: Egmont
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli co w pudełku piszczy...

W pudełku jest mało, zwięźle i na temat. Znajdziemy tam 7 kafelków kategorii (nieustraszeni Galowie, przedmioty Galów, jedzenie i napoje, przedmioty Rzymian, sprzęt wojskowy, różne zwierzęta oraz różne ludy)  i 49 kart (po 7 z każdej kategorii). Asteriks i spółka jest tytułem od Egmontu z serii gier poręcznych i kompaktowych. Dzięki czemu sprawdzi się w każdy warunkach, szczególnie biorąc pod uwagę zbliżające się wakacyjne wyjazdy.

Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...

Przed nami zacięta rywalizacja w towarzystwie Asteriksa i spółki. Znani bohaterowie przyciągają dzieciaki niczym magnes. W trakcie rozgrywki ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość, a kolorowe karty cieszą oko. Asteriks, Obeliks, młotek, tarcza, czy może skarb? Kto pierwszy, ten lepszy... Świetna dynamika i masa rywalizacji, czyli coś co dzieci lubią najbardziej.

Krok trzeci, zgłębienie tematu...


Rozkładamy w rzędzie 7 kafelków kategorii i 7 kart z takim samy kolorem tła pod każdym z nich. Resztę kart tasujemy i odkładamy obok w postaci zakrytego stosu. Mówimy głośno co znajduje się na każdej z kart, zapamiętujemy to i zakrywamy je.



Teraz po kolei szybko odkrywamy karty z zakrytego stosu. Jak wszyscy zobaczą obrazek, to błyskawicznie starają się sobie przypomnieć co znajduje się na zakrytej karcie z tej samej kategorii (ten sam kolor tła). 




Gracz, który pierwszy krzyknie nazwę obrazka zagląda w tajemnicy pod kartę. Jeśli dobrze odgadł, to ją odkrywa i zdobywa (kładzie przed sobą). Natomiast jeżeli źle obstawił, to zostawia kartę i daje szansę na odgadnięcie innym graczom. Odkryta karta idzie na miejsce tej zdobytej przez któregoś z graczy i rozpoczynamy kolejną rundę. Zwycięzcą zostaje gracz, który na koniec gry będzie posiadaczem największej liczby kart.

A poza tym... 
Według zasad jeśli gracz źle odgadł kartę nie ponosi za to żadnych konsekwencji. W praktyce lepiej wypada mała modyfikacja, np. za karę oddaje się jedną kartę. Inaczej gracze za bardzo działają na chybił trafił nie przykuwając zbyt dużej uwagi do tego co się dzieje. W sytuacji, gdy kilku graczy poda prawidłową nazwę i trudno stwierdzić, który był pierwszy, to wszyscy zdobywają po jednej karcie (dostają je wtedy z zakrytego stosu). Ta opcja pozwala uniknąć konfliktów nad stołem. Jeżeli nikt nie jest w stanie poprawnie odgadnąć karty, to odkładamy ją na spód stosu i przechodzimy do kolejnej (może następnym razem się uda).

Krok czwarty, werdykt ostateczny...

Asteriks i spółka jest ciekawym tytułem dla dzieci łączącym elementy pamięciowe z ćwiczeniem refleksu. Zasady są bardzo proste, więc po dwóch minutach można już przejść do zabawy. Postacie z komiksu Rene Goscinnego będą gratką dla fanów Asteriksa, a połączenie dużej dynamiki i wielkich emocji spodoba się wszystkim graczom. Dla dorosłych mechanika gry jest trochę zbyt prosta, ale rywalizując z dzieckiem przynajmniej 9-letnim nie można już sobie pozwolić na moment zawieszenia. Patrząc na podpisy na kartach z Galami, czy też różnym ludami można zacząć się zastanawiać jak 6-latek ma sobie poradzić z tak trudnymi nazwami, np. Panoramiks, czy Asparanoiks. Odpowiedź jest prosta, nie zapamięta ich, ale może pokazać na kafelku kategorii jaka postać się tam znajduje. Po prostu jak w każdej grze możemy znaleźć plusy i minusy, ale w tym przypadku zalety zdecydowanie przeważają. Jeśli poszukujecie tytułu w miarę uniwersalnego z kategorii gier na pamięć i spostrzegawczość, to Asteriks i spółka zapewnią wiele rozgrywek w akompaniamencie świetnej zabawy. Cena ok. 35zł.


0 komentarze :

Prześlij komentarz