poniedziałek, 8 grudnia 2014

ZAKLĘTA WIEŻA

liczba graczy: 2-4
wiek: 5+
kategoria: dla dzieci, planszowe
czas gry: ok. 15min.
opanowanie zasad: w mig
jakość: fantastyczna
wielkość: 295x70x295mm
grywalność: znakomita
producent: G3
ocena: 6/6

Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...

Zaklęta wieża mieści się w pudle całkiem konkretnych rozmiarów, które jest niezbędne do rozgrywki. To się nazywa w pełni wykorzystać wszystkie dostępne elementy. W środku znajdziemy wieżę (składającą się z dwóch części), figurkę Księżniczki, figurkę Robina, figurkę Czarnokrukiego, dużą i małą planszę, 16 kafelków, 2 kości: jedna z cyframi/ druga z symbolami pionków, metalowy kluczyk (plus 1 zapasowy dla tych, którym klucze zawsze gdzieś znikają). Wszystko jest świetnej jakości, a wykorzystanie pudełka w rozgrywce jest tak zwaną wisienką na torcie (tak jak w Magicznym Labiryncie). 

Ciemną nocą przed pierwszą rozgrywką...
Po przejrzeniu elementów i przeczytaniu instrukcji pakiet: wieża, księżniczka i kluczyk trafił na szczegółową inspekcję. Jest to chyba zestaw najbardziej intrygujący w tym pudełku. Księżniczka hop do wieży i kluczem sprawdzamy wszystkie kłódki... Aż tu nagle białowłosa wyskakuje z wieży i rusza do ataku, normalnie zawał murowany. Każdy kto się tym chwilę bawił padał ze śmiechu, a tu jeszcze nawet gra nie rozpoczęta. Nie pamiętam kiedy samo zapoznanie się z grą sprawiło tyle radości. Zapowiada się emocjonująca rozgrywka...

Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...

Księżniczka została zamknięta w wieży na cztery spusty, a właściwie sześć... W tym momencie wszystkim przed oczami stają bajki, gdzie to księżniczka zapuszcza włosy, po których dzielny rycerz będzie mógł się wspiąć, a potem będą żyli długo i szczęśliwie lub dzielny Shrek, który wyruszył z misją uratowania pięknej księżniczki... I jak tu wytłumaczyć zasady jak wszyscy odpłynęli do świata fantazji... A tu czeka dzielny rycerz i jego giermkowie, jest też i czarny charakter, a do tego wszyscy biegają po lesie w poszukiwaniu kluczyka, który pozwoli uwolnić księżniczkę. Jednym słowem przed nami masa przygód i emocji.

Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...

Wyciągamy wszystkie elementy z pudełka i ustawiamy je na środku. Dużą planszę kładziemy tak, aby pokrywała się z odpowiednimi otworami w plastiku (główny wyznacznik - miejsce na wieżę). Rozkładamy żetony na okrągłych miejscówkach i stawiamy wieżę z Księżniczką w pakiecie. Małą planszą dokładamy do jednego z boków pudełka. Figurki Robina i Czarnokrugiego czekają w gotowości bojowej. Teraz nadszedł moment kluczowych decyzji nad stołem. Wybieramy czarny charakter, który zamknął Księżniczkę w wieży i w swej wielkiej złośliwości schował w lesie klucz, a reszta graczy będzie w drużynie Robina (w końcu każdy rycerz musi mieć jakiś giermków). 


Czarnokruki chowa kluczyk pod 1 z 16 żetonów (oczywiście reszta graczy nie podgląda), ustawia swój pionek na małej planszy (w końcu wie gdzie jest klucz, więc ma przewagę i trzeba trochę spowolnić jego działania) i chwyta kostkę z figurkami pionków. 



Gracz siedzący po lewej od Czarnokrukiego będzie rozpoczynał kolejkę w drużynie Robina. Wybiera on 1 z 4 pól startowych, na którym stawia Robina i bierze kostkę z cyframi. 





Księżniczka zamknięta w wieży, kluczyk schowany pod białym kamieniem za piątym drzewem przy czwartym zakręcie kamiennej drogi, gracze porozsadzani, więc ruszamy do zabawy...



Czarnokruki i jeden z członków drużyny Robina rzucają równocześnie kostkami. Kość z figurkami pionków decyduje kto pierwszy wykona swój ruch (czerwony pionek - Robin, niebieski pionek - Czarnokruki), a na kostce z cyframi pokazane jest kto o ile pól może się przesunąć (czerwona cyfra - Robin, niebieska cyfra - Czarnokruki). Czarnokruki najpierw ma do przejścia 8 pól na małej planszy, dopiero potem wskakuje na dużą. Członkowie drużyny Robina działają po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy z nich w swoim ruchu rzuca kostką i przesuwa się Robinem po planszy szukając kluczyka schowanego pod 1 z 16 żetonów. Pionki mogą się poruszać tylko po wyznaczonych ścieżkach, a na 1 polu może stać tylko 1 figurka. Ewentualnie dopuszczalne jest jej przeskoczenie lub zakończenie ruchu wcześniej.

Zdobycie klucza
Jeśli gracz stanie na polu, pod którym znajduje się kluczyk, to wszyscy to usłyszą (pionki mają zamontowane magnesy, do których z cichym trzaskiem doczepia się kluczyk). Teraz gracz bierze klucz i stara się uwolnić Księżniczkę. Ma 6 kłódek do wyboru, a tylko ta jedna jest właściwa... Ach, te emocje...




Opcja pierwsza: gracz trafił na właściwą kłódkę i Księżniczka w przypływie radości wyskakuje z wieży. Jeśli dokonał tego gracz z drużyny Robina, to wygrali. Jeżeli całą akcję przeprowadził Czarnokruki, to on zostaje zwycięzcą.



Opcja druga: zła kłódka i Księżniczka dalej czeka na swojego wybawcę. Wszyscy zapamiętują kłódkę, której już lepiej nie sprawdzać (co w ferworze emocji okazuje się wcale niełatwym zadaniem) i wracają do dalszej zabawy. Żeton, pod którym został znaleziony kluczy zostaje odwrócony i z tej kryjówki nie można już korzystać. Gracze zamykają oczy (uwaga na podglądających przez palce), Czarnokruki znowu chowa kluczyk i wraca na pole startowe. Rozgrywka toczy się z powrotem od początku do czasu, aż zostanie uwolniona Księżniczka.

Krok czwarty, polubić czy nie...

Zaklęta wieża jest tytułem, dzięki któremu dzieci wpadną w wir znakomitej zabawy. Oprawa graficzna sprawia, że wszyscy od razu przenoszą się do wspaniałej krainy fantazji. Zasady gry są bardzo proste, więc dzieci grając z nowymi graczami doskonale sobie radzą z tłumaczeniem zasad. Mechanika wypada lekko i przyjemnie, a to co się dzieje nad stołem jest trudne do opisania. Jest wielkie planowanie, aby utrzeć nosa Czarnokukiemu. Do tego akcja, która dzieje się bez przerwy, więc dynamika śmiga tutaj na całego. A to wszystko okraszone jest wielką dawką ekscytacji... Czy tym razem trafimy na klucz? Czy wybieramy właściwą kłódkę? Czy księżniczka zaraz wyskoczy z wieży? Dodatkowo członkowie drużyny Robina trenują umiejętność współpracy (podejmują wspólne decyzje, dążą do jednego celu i radzą sobie z porażkami). A jak pomiędzy tym wszystkim pojawia się wielki człowiek zwany dorosłym i zostaje mianowany czarnym charakterem to determinacja dzieci, aby go ograć osiąga najwyższe szczyty. Jednym słowem z Zaklętą wieżą fantastyczna rozrywka gwarantowana. Cena ok. 120zł 

 

Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzin  G3 na facebook'u, czeka tam na Was moc wrażeń i atrakcji.

0 komentarze :

Prześlij komentarz