liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
kategoria: karciane, ekonomiczne
czas gry: 30-60min.
opanowanie zasad: dość proste
jakość: bardzo dobra
grywalność: duża dynamika
dla kogo: dla żądnych emocji
gdzie: duża powierzchnia
producent: G3
ocena: 6/6
Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...
Nowa gra wydawnictwa G3 wprowadza graczy do barwnego i pełnego emocji świata kolei. Pięknie ilustrowane pudełko skrywa w swych wnętrznościach:- 18 kart lokomotyw,
- 87 kart wagonów,
- 125 żetonów pieniędzy,
- 18 żetonów celów,
- 6 żetonów licytacji,
- 6 żetonów kolejności,
- 6 zasłonek gracza.
Krok drugi, a tak właściwie o co chodzi...
Najwięksi potentaci kolejowi zbierają się nad stołem i zastanawiają się nad strategią rozwoju swojego przedsiębiorstwa. Lokomotywy spalinowe, parowe, czy elektryczne? Bydło, węgiel, olej, a może przewozy pasażerskie? Co przyniesie więcej zysków? Lepiej zainwestować w lokomotywy o większej mocy, czy oszczędzać na późniejsze inwestycje? Emocjonujące licytacje, walka o wagony i ciągłe przeliczanie pieniędzy. Przy tej grze każdy kończy z wypiekami na twarzy, niezależnie od wieku.Krok trzeci, zgłębienie tematu...
Gra przebiega przez 3 rundy, a każda z nich składa się z 2 faz (licytacji i rozbudowy swojego taboru kolejowego). Gracz, który będzie rozpoczynał rozgrywkę będzie też pierwszym graczem losującym żeton licytacji.
Faza licytacji
Gracze licytują lokomotywy do chwili, aż każdy zdobędzie 3 sztuki (moc lokomotywy jest jej minimalną ceną wywoławczą). Jej przebieg jest uzależniony od wylosowanego żetonu licytacji:
- Twist - każdy otrzymuje 3 karty i jedną z nich zatrzymuje, a resztę podaje w lewo. Trwa to do chwili, aż gracze będą mieli po 3 lokomotywy i je opłacają mnożąc sumę ich mocy przez najwyższy mnożnik na lokomotywach.
- W ciemno - gracze obstawiają w ciemno ile zapłacą za wskazaną lokomotywę. Kto da więcej, ten kupuje.
- Podwójna w ciemno - tak samo jak w ciemno plus druga runda. Kto da więcej po dwóch turach w ciemno, ten zdobywa lokomotywę.
- Pass - licytacja wskazanej lokomotywy zaczyna się od ceny wywoławczej, a kupuje ten gracz, który jest chętny zapłacić najwięcej.
- Prawo pierwokupu - wykładanych jest tyle kart zakrytych lokomotyw ilu jest graczy, a każdy w tajemnicy składa swoją ofertę. Karty są odkrywane i gracz, który dał więcej pierwszy wybiera sobie lokomotywę, a reszta działa w kolejności zaproponowanych kwot.
- Otwarta - licytowana jest jedna karta lokomotywy i każdy może wziąć udział w licytacji w dowolnym momencie. Gracz, który da najwięcej kupuje lokomotywę.
Gracze sumują moce swoich lokomotyw i dostają żetony kolejności (od najmocniejszych do najsłabszych), które pokazują kolejność działania w następnej fazie.
Faza druga - doczepianie wagonów
Z zakrytego stosu odkrywa się liczbę kart odpowiadającą liczbie graczy. Każdy gracz w swoim ruchu wykonuje 1 z 3 akcji:
- Dołożenie karty wagonu - gracz wybiera 1 wagon i dokłada do lokomotywy. Każda lokomotywa może mieć doczepiony tylko jeden rodzaj kart wagonów.
- Wymiana kart - gracz może odrzucić od jednego do wszystkich odkrytych wagonów i wyłożyć nowe karty na ich miejsce, ale kosztuje to kwotę widoczną na żetonie kolejności każdego gracza. Potem może jeszcze dołożyć jakiś wagon do lokomotywy.
- Spasowanie - można nie zrobić nic i kolejka przechodzi na następnego gracza. Jeśli wszyscy po kolei spasują, to runda dobiega końca (pytanie czy lepiej zapłacić, czy już przejść do podliczania zysków).
W trakcie dokładania wagonów można realizować żetony celów i zwiększać swój majątek.
Karty specjalne
Kosz (wszystkie odkryte wagony są odrzucone, a na ich miejsce pojawiają się nowe) i dłuższy tabor (wydłużenie pociągów do 6 wagonów) obowiązują wszystkich graczy i działają tylko do końca danej rundy. Mnożnik + 1 (gracz może dołożyć kartę do wybranej lokomotywy i zwiększyć jej mnożnik), premia +600$ (natychmiastowa wypłata) i bliźniaczy wagon (można zdublować wagon przy jednej ze swoich lokomotyw) działają indywidualnie.
Gracz z największym majątkiem po rozegraniu 3 rundy zostaje zwycięzcą.
Krok czwarty, werdykt ostateczny...
Twoja kolej jest emocjonującą grą karcianą dla młodszych i starszych graczy. Zasady są w sumie proste, ale droga do zwycięstwa już wcale nie taka łatwa. Gra przebiega szybko i dynamicznie. Czasami gracze pokonują 3 rundy w błyskawicznym tempie, co prowadzi do niezłych kolejowych maratonów. Faza licytacji potrafi nieźle podnieść adrenalinę nad stołem, a 6 żetonów licytacji urozmaica rozgrywkę. Do tego licytacja wprowadza możliwość zdobycia najbardziej pożądanych lokomotyw (oczywiście dających najwięcej zysków, a nie tych w ulubionych kolorach), ale niesie to ze sobą ryzyko stracenia całego majątku. Z drugiej strony dobrze zainwestowane pieniądze mogą zwrócić się z nawiązką (taka taktyka doprowadziła 7-latka do zwycięstwa już niejeden raz). To jest właśnie pytanie, na które muszą sobie odpowiedzieć gracze podczas gry. Inwestować ryzykownie, czy ostrożnie? Co przyniesie więcej zysków? Przeciętne lokomotywy w umiarkowanej cenie, czy wypasione lokomotywy rujnujące nasze zapasy pieniężne? Potem pozostaje jeszcze zdobyć jak najlepsze wagony, aby przewóz był jak najbardziej dochodowy i zwycięstwo jest już na wyciągnięcie ręki. Proste? Jednak niekoniecznie. Konkurencja jest olbrzymia, więc chętnych do zwycięstw nie brakuje. W grze jak życiu, budowa majątku wymaga dobrej strategii, cierpliwości i opanowania (spróbujcie tego podczas gry z 7, 9 i 11-latkiem, to jest dopiero sztuka). Grafiki na kartach i elementach wprowadzają graczy w kolorowy świat kolei, co szczególnie zachwyca młodszych graczy, a jakość wykonania jest pierwsza klasa. Jeśli szukacie gry, która połączy pokolenia i zapewni wiele emocji każdemu niezależnie od wieku lub sprawi, że dzieciaki znikną na wiele godzin w ferworze znakomitej zabawy, to Twoja kolej sprawdzi się idealnie.Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry i zachęcam do odwiedzin G3 na facebook'u, czeka tam na Was moc wrażeń i atrakcji.
0 komentarze :
Prześlij komentarz