wiek: 12+
kategoria: towarzyskie, kalambury
opanowanie zasad: proste
czas gry: ok. 30min.
grywalność: duża dynamika
jakość: bardzo dobra
wielkość: 200x65x265mm
producent: Hasbro
ocena: 6/6
Krok pierwszy, czyli pierwsze wrażenie...
Posiadam wydanie gry prawie, że zabytkowe, bo gdzieś z początków 2000 roku. W recenzji będę odnosić się do tego starszego wydania. Natomiast na rynku istnieje już nowsza wersja, ale zasady gry pozostają te same. Moje pudełko skrywa planszę do gry, 2 pionki dla dwóch drużyn, klepsydrę, piszczałkę i 252 karty. Wszystko jest bardzo dobrze wykonane i niezłej jakości, co można dostrzec po tym, że gra jest w świetnej kondycji po wielu latach intensywnego używania. Jedynie po stanie pudełka można by stwierdzić, że gra swoje już przeżyła.
Krok drugi, o co tu właściwie chodzi...
Z Tabu mamy możliwość spędzić czas z przyjaciółmi w niezwykle emocjonujący sposób. Jak już zbierzemy się przy stole dzielimy się na drużyny i odgadujemy hasła. Zwycięzcą zostaje drużyna, która jako pierwsza dobiegnie do mety.
Krok trzeci, dogłębne zbadanie tematu...
Najpierw ustawiamy karty w wyprasce, tak aby były ułożone tym samy kolorem w jedną stronę. Potem dzielimy się na dwie drużyny (nie zawsze musi być parzyście) i każda z nich wybiera pionka, którym będzie się poruszać. Warto jest usiąść na przemian, tak aby zawsze członek przeciwnej drużyny był pod ręką do sprawdzania. Jedna osoba z rozpoczynającej drużyna ustawia przed sobą pudełko z kartami i bierze pierwszą z brzegu, a w tym czasie gracz drużyny przeciwnej ustawia klepsydrę i zanim spadnie piasek musimy naprowadzić członków swojej drużyny na jak najwięcej haseł. Podajemy jak najwięcej podpowiedzi i staramy się naprowadzić towarzyszy swej niedoli na hasło znajdujące się na górze karty używając pełnych zdań lub pojedynczych słów, ale zawsze pamiętając o "zasadach dawania podpowiedzi".
Zasady dawania podpowiedzi:
- Nie można używać słów znajdujących się pod hasłem, ani żadnych wyrazów pochodnych.
- Nie wolno pokazywać.
- Nie wolno wydawać dźwięków naśladowczych.
- Nie można powiedzieć "hasło brzmi jak..." lub "hasło rymuje się z...".
- Nie wolno podawać skrótów bądź inicjałów.
Jak nasza drużyna odgadnie hasło odrzucamy kartę i lecimy dalej. W końcu mamy zdobyć jak najwięcej punktów, a piaseczek się wciąż przesypuje. Jeśli przy jakiejś karcie złapiemy blokadę lepiej odrzucić kartę i przejść dalej, bo czas nagli. W sytuacji, gdy popełnimy jakiś błąd, np. użyjemy słowa tabu, gracz z przeciwnej drużyny używa piszczałki, a my musimy odrzucić daną kartę jako niezaliczoną. W chwili, gdy gracze z przeciwnej drużyny dadzą znać, że czas się skończył, kończymy turę i podsumowujemy punkty za odgadnięte hasła. Każde odgadnięte hasło = 1 punkt, a tyle ile zdobyliśmy punktów, o tyle przesuwamy nasz pionek po planszy. Natomiast wszystkie karty, przy których usłyszeliśmy słynne "beep" dają punkty drużynie przeciwnej, o które przesuwają się po planszy. Potem kolejka przechodzi na następną drużynę i gra toczy się dalej. Zwycięzcą zostaje drużyna, która pierwsza zdobędzie ostatnie pole na planszy.
Zagadkowe pola na planszy:
1. Podwójny czas - drużyna, która wyląduje na tym polu będzie korzystać z podwójnego czasu w następnej kolejce.2. Jedna osoba - szczęśliwcy, którzy wpadną na to pole będą musieli wybrać w następnej kolejce jedną osobą, która samodzielnie będzie odgadywać hasła.
3. Jedna osoba, podwójny czas - biedak zgadujący samotnie w następnej kolejce zyskuje przynajmniej podwójny czas.
Krok czwarty, polubić czy nie...
Tabu jest bardzo ciekawym tytułem na towarzyskie spotkania. Z tą grą mamy gwarancję świetnej zabawy, kupy śmiechu i wielkiej dynamiki, przy której senność i nuda odchodzą w zapomnienie. Patrząc na nasz egzemplarz inwestycja, w ten tytuł będzie w zasadzie inwestycją na lata i wiele godzin niezapomnianej zabawy. Pewne historię i anegdoty z posiedzeń nad Tabu krążą u nas latami i do dnia dzisiejszego wywołują salwy śmiechu. Tabu jest grą, którą możemy zaproponować każdemu (nie ma tu znaczenie wiek, ani wykształcenie). Proste zasady powodują, że raz dwa można rozpocząć rozgrywkę, a dynamika mówi sama za siebie. Jakość jest całkiem niezła, a cena zaczyna się już w okolicach 80zł.
Mamy kłótnie o zasady. Czy ktoś powiedzieć kiedy dane poledziala z 2 klepsydra i działa? Drużyna A w swoim ruchu odgaduje hasło, zdobywa punkty i przesuwa się na pole z 2 klepsydrami. Według mnie oznacza to że ta sam drużyna w następnej rundzie będzie miała podwójny czas. W rundzie drużyny B pada zakazane hasło i drużyna A otrzymuje punkt za pomyłkę, przesuwa się z pola z klepsydrami do przodu. Już nie stoi na ty polu czy to oznacza że traci prawo do podwójnego czasu w swojej rundzie? Pytanie 2: jeśli zdobędzie się 2 punkty na raz i ominie się pole specjalne to czy mimo to zasady pola specjalnego cie dotyczą jeśli na nim się nie zatrzymało? Ktoś ma starą instrukcję?
OdpowiedzUsuń